Is de Renault Clio een goede keuze?
De Renault Clio III is aanzienlijk ruimer dan zijn voorganger. Dat mag ook wel, want hij is maar liefst 17 centimeter in lengte gegroeid. Vooral op de achterbank is dit te merken: daar is nu ook plek voor volwassen passagiers. De tijd dat alleen kleine kinderen achter in de Clio pasten, behoort sinds 2005 tot het verleden.
Nog een belangrijke verandering ten opzichte van zijn voorganger was het nieuwe rijgedrag van de Clio. Waar eerdere generaties nog wat speels aanvoelen, is de derde generatie veel volwassener. Hij stuurt licht en rijdt erg comfortabel. Het nadeel van dat lichte sturen is dat het al snel wat gevoelloos wordt.
Ook vanbinnen straalt de Clio III meer volwassenheid uit. Het dashboard is van zacht materiaal en vanaf de facelift in 2009 was hij standaard uitgerust met een TomTom navigatiesysteem.
De Clio III werd niet meer alleen geleverd als drie- en vijfdeurs hatchback. Vanaf deze generatie kwam er ook een stationwagon op de markt: de Clio Estate. Dit is een interessante optie voor wie zo veel mogelijk ruimte wenst in een B-segment auto.
Prestaties
Er staat een grote verscheidenheid aan motorisaties tussen het occasionaanbod. De Clio III biedt tal van mogelijkheden, van zuinige diesels tot sterke benzinemotoren. Dit zijn allemaal viercilinders, de V6 uit de vorige generatie is verdwenen.
De instapper met benzinemotor was in de beginjaren van de derde generatie Clio de 1.2 16V 65. Zoals zijn naam al zegt, levert deze krachtbron een vermogen van 65 pk. In 2009 werd deze optie van de prijslijst geschrapt en werd de kleinste benzinemotor de 1.2 16V 75.
Wil je juist een Clio met de dikste benzinemotor? Dan moet je op zoek naar de 201 pk sterke 2.0 16V RS. Tussen deze versie en het instapmodel zitten nog een aantal tussenstappen, zoals de 1.6 16V 110, 1.6 16V 128 en de 140 pk 2.0 16V.
Daarnaast kun je nog kiezen uit een drietal 1,5-liter motoren als je wilt dieselen. Tot 2009 werd de Clio nog nieuw geleverd als 1.5 dCi 70. Later kon je alleen nog kiezen tussen de 1.5 dCi 85 en de 1.5 dCi 105.
Ruimte en praktische inzetbaarheid
Wat betreft ruimte is de Renault Clio III een stuk vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorganger. Als volwassene kan je prima achterin zitten, al houd je niet veel hoofd- en beenruimte over. Dit is niet zo gek voor een B-segmenter. Voor kinderen is die ruimte achterin goed te doen.
Hoeveel je in de bagageruimte kwijt kunt, hangt af van de carrosserievorm die je kiest. De Clio hatchback heeft een kofferbakinhoud van 288 liter, die toeneemt naar 1.038 liter als je de achterbank neerklapt.
Neem je regelmatig veel bagage mee? Dan kun je beter kiezen voor de Clio Estate. Deze heeft een laadruimte met een inhoud van 439 liter. Voor een auto uit het B-segment is dat veel. Klap je de achterbank neer, dan neemt die inhoud zelfs toe naar 1.277 liter.
Betrouwbaarheid en problemen
Als je op zoek gaat naar een occasion, is het belangrijk om te controleren of deze tijdig het nodige onderhoud heeft gehad. Daarnaast heeft de Clio nog een aantal punten die aandacht verdienen.
Allereerst is deze generatie gevoelig voor slijtage aan de ruitenwissermotor. Dit euvel wordt veroorzaakt door een verstopte regenwaterafvoer. Vergeet bij een proefrit dus niet te controleren of de ruitenwissers naar behoren werken.
Daarnaast begeeft de krukas positiesensor het in sommige gevallen. Gelukkig is dit geen duur onderdeel om te vervangen, maar het kan wel voor vervelende problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan moeilijk starten of het niet goed lopen van de motor.
Verder heeft de Clio nog wel eens last van elektronicaproblemen. Voorbeelden hiervan zijn niet goed functionerende verlichting, een haperende radio of een weigerachtige elektrische raambediening. Probeer tijdens de proefrit zeker even alle elektrische functies.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Renault Clio III.
Wat zijn alternatieven voor de Renault Clio?
Benieuwd welke auto’s vergelijkbaar zijn met de Renault Clio? Misschien vind je deze modellen interessant:
– Alfa Romeo Mito
– Audi A1
– Citroën C3
– Dacia Sandero
– Fiat Punto
– Ford Fiesta
– Honda Jazz
– Hyundai i20
– Kia Rio
– Mazda 2
– Mitsubishi Colt
– Nissan Micra
– Opel Corsa
– Peugeot 207
– Seat Ibiza
– Skoda Fabia
– Suzuki Swift
– Toyota Yaris
– Volkswagen Polo
Bron: AutoWeek