Natuurlijk hoopt Renault dat de orderboeken van de nieuwe Renault 5 binnen de kortste keren ruim gevuld zijn, dat is geen verrassing. In bredere zin denken de Fransen dat hun Benjamin een nieuw hoofdstuk voor elektrisch rijden kan inluiden. Natuurlijk helpen auto’s als de Dacia Spring, Citroën ë-C3 en in zekere zin ook de Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric al grotere groepen aan de EV, maar volgens Renault moet de fonkelnieuwe R5 daar nog een schepje bovenop doen.
In gesprek met onder meer AutoWeek tijdens de Autosalon van Genève deelt Renault-CEO Fabrice Cambolive zijn verwachtingen voor de R5. Niet alleen verwacht hij dat er nog meer mensen door over zullen stappen naar een EV, hij denkt ook dat die klanten niet zelden jong zijn: “Het elektrische B-segment is een game changer, om mensen de overstap te laten maken. We zien dat bij een betaalbaar elektrische B-segmenter mensen klaar zijn om over te stappen van een brandstofauto naar een elektrische auto. In dit segment zijn het vaak ook vrij jonge mensen.” Cambolive is daarbij niet bang dat de oer-R5 te oud is om een jonge generatie enthousiast te maken voor de nieuwe. “Ook al is er met de R5 de link naar het verleden, het design zal ook jongeren aanspreken. Het is retro-futuristisch, waardoor er niet alleen een link is naar het verleden, maar er juist ook veel moderns in zit.”
Sneller laden, lagere kosten
De basisprijs van de Renault 5 ligt weliswaar wat lager dan die van bijvoorbeeld een e-208, maar is nog altijd niet mals vergeleken met compacte benzineauto’s. Cambolive hoopt dat op den duur elektrische auto’s nog wat bereikbaarder kunnen worden, zonder dat je dan een weinig bruikbare EV krijgt. Dat kan bijvoorbeeld door in te zetten op het sneller laden van compactere accu’s: “We moeten kijken wat de symbolische grenzen zijn (qua rijbereik, red.). Bij de R5 is dat 300-400 km, maar misschien kunnen we bij andere modellen nog wat lager gaan. Ik denk dat de uitbreiding van snellaadmogelijkheden, ook qua netwerk, daarbij heel belangrijk is. Met betere laadmogelijkheden kunnen de kosten voor EV’s daardoor in de toekomst verder omlaag.” Overigens is er voor de R5 dan al wat ruimte voor verbetering, want de instapper kan niet aan de DC-lader.
Bron: AutoWeek