
De EV van het Jaar-verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door Vereniging Zakelijke Rijders in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan, AD en AutoWeek. Prijzen worden uitgereikt in vier klassen. Nieuwkomer Renault 5 staat in het middensegment op het podium en wist de Opel Corsa en Volvo EX30 op afstand te houden. Maar het zijn zeker niet de nieuwkomers die automatisch de meeste punten pakken. Want de Tesla Model 3 is bepaald geen jonkie meer, maar blijft ook in deze verkiezing steevast goed scoren. Voor die auto dus de hoofdprijs in het premium segment.
Zeekr wint met de 001
Het jonge Zeekr heeft de hoogste plaats van het podium in de topsegment weten te bemachtigen met de 001 en laat daar de Duitse concurrentie in de vorm van de Volkswagen ID7 en BMW i5 achter zich. Bij Renault kunnen de slingers echt worden opgehangen, want de Megane E-tech Electric pakt nog mooi de hoofdprijs in het zogenaamde hoge segment.
De winnaars
Midden:
1 Renault 5
2 Opel Corsa
3 Volvo EX30
Hoog:
1 Renault Megane E-Tech Electric
2 Volkswagen ID3
3 Cupra Born
Premium:
1 Tesla Model 3
2 Polestar 2
3 Tesla Model Y
Top:
1 Zeekr 001
2 Volkswagen ID7
3 BMW i5
Veelbelovende Inster
De Hyundai Inster is uitgeroepen tot Belofte van 2025. Dit model kon nog niet worden beoordeeld op basis van data, omdat hij nog maar net op de markt is. Maar de verwachtingen voor deze auto zijn hoog, dankzij de goede prijs en rijeigenschappen. We zijn benieuwd waar hij volgend jaar zal eindigen!
Beoordelingscriteria
Actieradius, laadsnelheid, beschikbaarheid, verkoopaantallen, trekgewicht, prijs, gebruiksgemak, rijeigenschappen en leasetarief zijn de onderdelen die tellen in deze verkiezing. De data van de negen criteria hebben vervolgens een weging meegekregen van de jury. Zo wegen de rijeigenschappen zwaarder mee in het oordeel dan het trekgewicht.
Bron: AutoWeek