Praktijkverbruik Renault Twingo I: vriendelijk, maar ook aan de pomp?

Praktijkverbruik Renault Twingo I: vriendelijk, maar ook aan de pomp?

De olijke eerste Twingo heeft nooit iets anders dan 1,2-liter viercilinder benzinemotoren gekend. Dat betekent niet dat de Twingo altijd dezelfde motor had. In de eerste jaren, tot halverwege 1996, ging het om een 1.239 cc achtklepper met 55 pk. Vanaf juni 1996 kromp de motor tot 1.149 cc, maar werd hij wel mooi 60 pk sterk. In het jaar 2000 kreeg de achtklepper gezelschap van een 16V, die er maximaal 75 pk uitperste. Met 820 kilogram leeggewicht maakte dat de Twingo vlot genoeg. 
Verbruik Renault Twingo 1.2 8V 
We beginnen met de Twingo’s vanaf 1998, voorzien van de nieuwe motor met twee kleppen per cilinder. We hebben een keurig aantal van 29 verbruikswaarden, waardoor we een goed beeld van het verbruik kunnen schetsen. 
Het gemiddelde verbruik dat rijders van zo’n achtkleps-Twingo realiseren, is 1 op 16,3 (6,1 l/100 km). De zuinigste rijder zet een waarde neer die ons doet fronsen, namelijk 1 op 23,8 (4,2 l/100 km). Wat deze rijder daarvoor heeft moeten doen, is onduidelijk, maar het gat met de op één na zuinigste Twingo is wel erg groot. De bestuurder van dat exemplaar ‘doet’ 1 op 19 (5,3 l/100 km), maar net als de eerste rijder werd de meting vrij snel gestopt. 
Wij zien liever langere afstanden, zoals de 15.372 kilometer die de volgende rijder aflegde. Het gemiddelde verbruik? 1 op 18,6 (5,4 l/100 km). Zuinig rijden kan dus ook als je niet kortstondig hypermilet. Nog een langere afstand? Deze bestuurder haalt ruim 56.000 kilometer lang de fabrieksopgave van 1 op 17,2 (5,8 l/100 km). 
De minst zuinige Twingo-rijders scoren in de regio van 1 op 13 à 1 op 14. Een rijder die al ruim dertien jaar met een exemplaar uit 1998 rijdt, haalt een gemiddelde van 1 op 13,7 (7,3 l/100 km). Kijkend naar het interval tussen de tankbeurten vermoeden we dat deze auto vooral heel korte ritjes maakt. Mocht je deze waarde niet imposant vinden, dan helpt misschien de vergelijking met de ‘oermotor’. De zeven rijders met dit torretje realiseerden een gezamenlijk gemiddelde van 1 op 13,4 (7,4 l/100 km).  
En de zestienklepper? 
De later geleverde zestienklepper lijkt minder vaak gekozen. Ook hebben hiervan maar zeven gebruikers hun tankbonnetjes ingevoerd. Het geeft dus niet zo’n compleet beeld als bij de achtklepper, maar nu we er toch zijn… Het verbruiksgemiddelde dat de gebruikers met deze motor neerzetten, is 1 op 16,6 (6 l/100 km). De zuinigste? 1 op 18,8 (5,3 l/100 km). De minst gunstige waarde is 1 op 15,6 (6,4 l/100 km). 
Eerder keken we in deze rubriek al naar het verbruik van de huidige generatie Twingo. Rijders met een driecilinder Twingo SCe 70 realiseren een gemiddelde van 1 op 17,5 (5,7 l/100 km). Daarmee is de nieuwe weliswaar zuiniger, maar niet extreem veel zuiniger dan zijn voorganger. Wat dat betreft weten we zeker dat de nieuwe Twingo het beter doet. 



Bron: AutoWeek