Praktijkverbruik Renault (Grand) Scénic: zo zuinig was laatste échte Scénic

Praktijkverbruik Renault (Grand) Scénic: zo zuinig was laatste échte Scénic

Om het verbruik van de Scénic te bepalen moeten we onderscheid maken tussen twee motoren. Bij introductie van de vierde generatie lag er in de meeste gevallen een viercilinder 1.2 TCe onder de motorkap (TCe 115, TCe 130), die in 2018 werd afgelost door de 1.3 TCe (TCe 115, TCe 140 en TCe 160) met eveneens vier cilinders. Inderdaad, de motor die je ook kunt aantreffen in een Mercedes-Benz A-Klasse. Je zou bijna denken dat rijders op de nieuwe motor hebben gewacht, want in de Verbruiksmonitor is het gros van de auto’s voorzien van deze 1.3. 
Verbruik Renault Scénic 1.3 TCe 
We wissen de auto’s met 1.2 TCe dan ook snel uit ons Excel-bestand en richten ons op de nieuwe 1.3. Daarbij maken we geen verder onderscheid tussen de verschillende vermogensvarianten, want in de basis zijn deze motoren hetzelfde. Ook houden we de Scénic en Grand Scénic voor nu even bij elkaar. Het gemiddelde onder de streep? 1 op 13,2 (7,6 l/100 km).  
De zuinigste Scénic-rijder haalt een gemiddelde van 1 op 15,7 (6,4 l/100 km) over een afstand van bijna 50.000 kilometer. De afbeelding die deze rijder heeft geüpload toont een caravan, waardoor we vermoeden dat de 1.3 TCe er zeker een deel van deze kilometers extra hard aan heeft moeten trekken en wellicht zit zonder caravan de 1 op 16 er wel in. Toch is er geen andere chauffeur die deze waarde overtreft, want de op-een-na zuinigste bestuurder reed zo’n 100.000 kilometer lang met een gemiddeld verbruik van 1 op 15,2 (6,6 l/100 km).  
Bovenstaande auto’s zijn ‘gewone’ Scénics, de minst zuinige auto’s blijken allemaal van het verlengde type. Zo bungelt deze auto onderaan, met een gemiddelde van 1 op 11,4 (8,8 l/100 km) over een afstand van net geen 30.000 kilometer. Wanneer we de ‘gewone’ en de ‘Grand’ uit elkaar trekken lijkt het erop dat de twintig centimeter langere Grand Scénic in de praktijk daadwerkelijk minder zuinig is. Rijders verbruiken hiermee gemiddeld 1 op 12,7 (7,9 l/100 km) tegen 1 op 13,7 (7,3 l/100 km) voor de korte Scénic. 
Met deze waarden presteert de Renault Scénic in lijn met de concurrentie. Goed, een Citroën C4 Space Tourer met driecilinder is iets zuiniger, met een viercilinder is het verschil verwaarloosbaar. Wel is de viercilinder Renault duidelijk zuiniger dan de Ford C-Max 1.6 EcoBoost. 



Bron: AutoWeek