Praktijkervaring Renault Laguna III: Driemaal…

Praktijkervaring Renault Laguna III: Driemaal…

En hoe! Maar liefst 121 Laguna-rijders delen hun ervaringen met het publiek. Het leukste: dat doen ze ook ver nadat de eerste leasejaren achter de rug zijn. Zo hebben we een heuse viertonner in de aanbieding, gevolgd door een paar drie- en tweetonners. Dat lijkt alvast voorzichtig goed nieuws. Minder goed nieuws is er voor de liefhebbers van zo’n sierlijke Laguna Coupé: om dit artikel overzichtelijk te houden slaan we die even over. 

Gebruiksgemak Renault Laguna 
Veruit de meeste reviewschrijvers kozen een Laguna Estate, die net als zijn illustere voorganger vooral een lifestyle station blijkt. “Tot nu toe bevalt deze auto prima, alleen de kofferbak zou iets groter mogen zijn”, ervaart de rijder van een Laguna 2.0 dCi. “Kinderfietsen passen niet zomaar achter in de auto, waar dit met de Mégane geen probleem was. De kofferbak ziet er wel zeer strak uit, maar dit gaat ten koste van het volume.” 
Dat volume blijkt ook op de achterbank een uitdaging. “Achterpassagiers hebben weinig voetruimte als de voorstoelen op de laagste stand staan, maar dit is voorlopig nog geen probleem vanwege opgroeiende kinderen”, aldus de eigenaar van een Laguna Estate GT. Over de kofferruimte is hij beter te spreken. “Het is geen Volvo V70 of Mercedes E qua ruimte, maar toch kan je er veel in kwijt”, ontdekt hij bij een verhuizing. “De laadruimte achterin kan je ook behoorlijk ver naar achter volladen, de achterklep sluit namelijk heel ver naar achter waardoor je daar altijd meer plek hebt als verwacht.” 

Ook een 1.5 dCi-rijder vindt dat achterpassagiers er relatief slecht vanaf komen. “De belangrijkste nadelen zijn dat met de voorstoelen in de laagste stand de achterpassagiers er de voeten niet meer onder kunnen stoppen, dat er voorin maar 1 bekerhouder zit en dat de portiervakken wel heel erg klein zijn. Verder kan ik met mijn 1,82 prima achter mijzelf zitten maar is de auto volgens mij niet geschikt voor gezinnen met langere tieners.” Dat bevestigt de eigenaar van een 110 pk sterke Laguna Estate dCi: “Tijdens onze vakantiereis bleek dat de achterbank niet meer geschikt is om drie tieners te vervoeren. Kortom, tijd voor wat groters. We zijn uitgekomen bij een Renault Grand Scénic van de derde generatie. 
Toch is het zeker geen kommer en kwel. De volgende rijder gebruikte zijn Laguna eveneens bij een verhuizing. “En ik moet zeggen: geen centje pijn. Een laadruimte van ongeveer 1,80 m lang en 1 m breed is groot. De hoogte niet echt geweldig, maar we konden toch een hangkast erin kwijt en in een andere rit een dressoir.” Daarnaast prijst hij de perfect vlakke laadvloer. Een veel gelezen klacht betreft de aflegruimte voorin. “Hebben de ontwerpers nooit met hun portemonnee én telefoon in de hand ingestapt?” vraagt een dCi Dynamique-bestuurder zich daarbij af. 

Zitcomfort 
Reviews van de Renault Laguna tonen maar weer aan hoe persoonlijk zitcomfort is. “Stoelen zitten stevig, maar niet echt heel comfortabel met mijn lengte en gewicht (1,91 meter lang en 110+ kg). Op lange stukken stap ik niet echt uitgerust uit’, schrijft de eigenaar van een Laguna Estate GT over de sportstoelen in zijn auto. De bestuurder van een Laguna dCi in Dynamique-trim is juist erg tevreden. “Het valt mij op dat ik ook op lange stukken prima zit”, merkt hij op. Dat is de eigenaar van een als Executive uitgevoerde Estate met hem eens. “Gewoon fit uitstappen na 800 km is geen enkel probleem. Stoelen zitten prima, ondanks dat ze wat hard aanvoelen.” 

Op pad met de Laguna III 
Wie verwacht dat de Laguna III een typische, zachte Fransoos is ziet dat beeld al na een aantal gebruikersreviews sneuvelen. “Op de erg slechte wegen in België merk je dat de stabiliteit en wegligging ook een prijs hebben,” schrijft de eigenaar van een Laguna Estate 2.0-16v, “de vering en stoelen zijn best wel Duits hard. Van mij persoonlijk mag dat best wel wat zachter, dat komt het comfort ten goede. Op betere wegen is de auto comfortabel genoeg.” 
Het stevige onderstel heeft ook voordelen, zoals de rijder van een Laguna dCi 110 beschrijft. “De auto voelt echt enorm vertrouwenwekkend aan, op de Autobahn rij je in volledige rust 180. Het enige is dat je inderdaad weinig weerstand in het stuur hebt. De vering is behoorlijk stevig maar dat ligt bij de Executive ook aan de platte, brede 18 inch wielen. Het is dan ook niet de meest comfortabele auto op slecht wegdek en een dwarsrichel in een snellere bocht voel je goed in het stuur.” 
Een andere 1.5 dCi-bestuurder is minder te spreken over het stuurgedrag. “Qua sturen valt het mij op dat hij niet zo direct stuurt als dat ik dat op bochtige wegen zou willen, maar je voelt geen aandrijfreacties en dat is ook wel fijn.” Ook positief: “De remmen zijn en blijven vertrouwenwekkend, net als de rustige en stevige wegligging.” 
Ook een derde rijder valt over dit punt. “De befaamde bocht vanaf de A6 richting Utrecht kun je hard doorheen en ook bergweggetjes zijn leuk met de Laguna”, schrijft hij over zijn 1.5 diesel. “De auto voelt lichtvoetig aan en je kunt er gewoon leuk mee sturen. Alhoewel, sturen… het stuurgevoel laat wel te wensen over. Het onderstel is weliswaar erg goed, maar het sturen gaat nog wel op (oude) Franse manier. Dat wil zeggen: licht en met weinig gevoel.” 

Wie een auto wil die directer op stuurinput reageert moet opteren voor 4Control, standaard op de GT-uitvoeringen. “Het viel meteen op hoe sterk de auto reageert op het stuurwiel”, schrijft zo’n GT-rijder. “Ik hoefde maar weinig te draaien aan het stuur om een bocht in te gaan. Dat 4WS systeem werkte prima, het maakte de auto ontzettend handelbaar.” Over het onderstel: “De auto was hard afgeveerd, maar wel vergelijkbaar met de Primera, die ook op lage banden staat en die ook bekend stond als sportief geveerd.” 
Een tweede Laguna GT-bestuurder vindt zijn auto ook aan de straffe kant. “De Laguna GT is wel stug geveerd. Op slecht wegdek laat zich dat gerust voelen”, schrijft hij. “Maar de grote wielbasis en de onderstelafstemming gericht op Grand Tourismo maken het wel een fijne reismobiel.” 

Onderhoud, storingen en irritaties 
Goed, we zijn aangekomen bij misschien wel het interessantste onderdeel van dit artikel. Want hoe houdt de derde generatie Laguna zich op de langere termijn? Samenvattend, zoals je in de eerste alinea’s al kon lezen, is dat goed. Zo ging de auto met de hoogste tellerstand, maar liefst 419.000 kilometer, niet weg vanwege technische malheur. Het was een ongeval dat zorgde voor een economisch totaalverlies. We vinden het niet vreemd dat de opvolger van deze Laguna een vergelijkbare Laguna was. 
De eigenaar van een exemplaar met ruim drie ton op de klok sluit het hoofdstuk Laguna eveneens tevreden af. “Auto ingeruild bij km-stand 317.800 km, alleen regulier onderhoud en geen schades geen mankementen en storingen. Behalve een kleine storing a.g.v. een verstopt brandstoffilter in de winter van 2014.” 
Ook als we verder kijken zien we eigenlijk geen structurele problemen en kwaliteitsmissers, individuele problemen zijn nauwelijks het benoemen waard. Er is één uitzondering. Opvallend veel gebruikers melden dat de aircocondensor snel de geest geeft, waardoor het systeem niet meer werkt en gerepareerd moet worden. Ook melden een paar rijders gebroken veren, met name aan de achterzijde. 
Het lijkt dus echt waar: Renault heeft met de derde generatie geprobeerd het imago van de Laguna te herstellen. Zo te zien zijn ze daarin geslaagd, want de auto doet erg veel goed. Op een wat stug onderstel, beperkte aflegmogelijkheden en een wat krappe achterbank na lijkt deze Laguna de perfecte Fransoos. 
 



Bron: AutoWeek