Niet alleen het uiterlijk is opvallend, dat geldt ook voor de techniek. De Renault Arkana is vrijwel altijd uitgerust met de 145 pk sterke ‘E-Tech full hybrid’ aandrijflijn. Kortstondig was ook een 160 pk sterke 1.3 TCe leverbaar, maar daarover lees je in dit artikel niets. Sinds een modelupdate in 2023 is elke nieuwe Arkana, tenminste in Nederland, altijd een hybride.
Aandrijflijn presteert wisselend
Nu we het toch over die aandrijving hebben, in de praktijk zorgt deze voor hoofdbrekens bij eigenaren. “De benzinemotor en de schakelbak zijn erg onrustig”, meldt de tijdelijke bestuurder van een Arkana uit 2022. “Rijdt frequent in een te lage versnelling met onnodig hoge toeren; alsof die voortdurend in een sportstand staat. Is ook rumoerig.” Ook iemand die de auto daadwerkelijk heeft aangeschaft merkt een dergelijk gedrag op. “Ik blijf erbij dat de automaat vaak hoger in de toeren rijdt dan ik zou willen. Het kan een softwarematig iets zijn, maar 9.3l/100km bij 86 km/u op de cruise vind ik erg onzuinig. Even de cruise uit en aan zetten en de automaat zakt in toeren/versnelling. Maar volgens mij is dit niet de bedoeling en zou dit automatisch moeten gaan”, ervaart hij. Een derde rijder gebruikt een workaround, die niet voor iedereen lijkt te werken. “De auto rijdt prima en als je weet hoe je met EV om moet gaan is de tweetraps elektromotor goed te handelen”, meent hij. “Veel gehoorde klacht is hoop toeren bij bepaalde snelheid dat is eenvoudig te verhelpen door even gas los te laten en in te laten komen.”
De eigenaar van een hybride Arkana R.S. Line meldt hetzelfde: “Wat ik wel vervelend vind is dat ik niet de mogelijkheid heb zelf een hogere versnelling in te schakelen. Er zit geen manuele stand op de automaat, en met een snelheid van 53 km/u loeit de auto alsof we elk moment opstijgen.” Hij hoopt dat de auto na onderhoud beter presteert, maar dat blijkt niet het geval. “Het onrustige is bij de meest recente beurt niet weggenomen. Ik las in een andere review dat er een software-update mogelijk zou zijn. Dealer wist hier niet van. Ik speel maar met het gas in de hoop zo in een rustiger stand van de versnellingsbak terecht te komen.”
Positievere ervaringen zijn er ook. “De brandstofmotor werkt naar behoren, maar met de automaat die erin zit en het missen van de turbo zorgen ervoor dat hij zo af en toe stevig van zich laat horen als je hem even op zijn staart trapt”, schrijft de eigenaar van een Arkana Esprit Alpine uit 2023. “Niet het einde van de wereld, want dat doe ik niet dagelijks. Misschien komt het ook doordat hij heel stil kan zijn met de elektromotor, en het contrast hierdoor erg groot is.., zeg het maar. Wat je soms wel merkt is het overschakelen van benzine naar elektro of andersom. Af en toe voel je een schokje door de auto, niet storend, maar wel voelbaar aanwezig.”
Wat opvalt is dat de meeste opmerkingen gemaakt worden over de aandrijflijn, niet over de overige rijprestaties. Het beetje informatie dat we daarover oppikken blijft beperkt tot ‘rijdt prima’ en ‘demping is niet extreem zacht, zelfs wat aan de harde kant.’
Behoorlijk ruim
Tijd om te kijken naar praktische zaken, want zo’n SUV-coupé zal wel niet veel ruimte hebben? Mis! “Op het gebied van ‘praktikaliteit’ als gezinsauto lijkt het wel goed te zitten”, schrijft de rijder van een Arkana Techno uit 2023. “De bagageruimte is lekker ruim en onder de bagageruimte zit nog een dubbele bodem waar ik spullen als een paraplu, opvouwbare fietsendrager, brandblusser, EHBO-kist e.d. mooi uit het zicht kan bewaren.” Ook de achterbank biedt voldoende. “We hebben drie kleine kinderen. Ik had van tevoren bij de proefrit wel uitgemeten of er 2 kinderstoeltjes (Isofix) in passen en daar tussenin nog plek is voor de oudste. Dat blijkt in de praktijk ook goed te passen. De vloer voor de achterpassagiers is ook redelijk vlak, er zit een kleine ‘bobbel’ in de middentunnel, waardoor de middelste ook wat meer beenruimte heeft dan in de vorige auto.”
Ook andere rijders zijn positief, zo lezen we onder meer: “Auto is lekker ruim. Een vrachtje hout ophalen bij de bouwmarkt is geen probleem. Ook 4 volwassenen met bagage hebben voldoende ruimte.” Nog een opmerking in die trant: “Kofferruimte is best groot en prima benaderbaar, ook door de dubbele bodem die je kan instellen. Achterin zit je wel prima, de bank is lager geplaatst dan de voorstoelen, dus ik met mijn 1,92 meter kan daar prima zitten. Vind het niet echt een 5-zitter.” En nog een: “Achterin is het niet direct ruim bemeten, en is de zithoek van de benen voor een redelijk hoge vloer niet perfect, maar er zijn zeker slechtere opties! Je kan er echt wel prima zitten en als iedereen een beetje om elkaar denkt, kan je er gemakkelijk met een aantal volwassenen in.”
De grote achterklep krijgt er wel flink van langs. Meerdere gebruikers melden dat, wanneer er water op ligt, dit de kofferbak instroomt als je deze opent. Ook een ander ontwerpdetail zit hen in de weg, zoals de eerder aangehaalde Arkana Techno-rijder uit de doeken doet. “In andere reviews las ik nog een nadeel van de achterklep, namelijk dat het slot een eind uitsteekt en dat je daar je hoofd aan kunt stoten als de klep open staat. En inderdaad, zowel ik als mijn vrouw hebben ons hoofd er op een onbewaakt moment ook al hard aan gestoten helaas…”
Hoe zit het dan?
Met de ruimte aan boord zit het dus wel goed. Hoe is het met de meubels gesteld? “De stoelen in de auto zijn prima!”, is de eerste reactie van een Esprit Alpine-rijder. “Ze zijn elektrisch verstelbaar en dat zorgt ervoor dat je ze vrij precies kan instellen. Wat ik hier een beetje mis, is de geheugenfunctie, dat had ik voor dit geld eerlijk gezegd wel verwacht, maar helaas. Wat wel opvalt is dat wanneer je de stoel wat hoger zet, je al gauw tegen het plafond aan zit te staren. Dat is overigens niet storend, maar je zit dan wel echt een beetje op de bok. Al met al kan ik een prima ‘zit’ vinden met mijn 1,82 meter.” Ook de rijder van een Arkana R.S. Line, voorganger van deze Esprit Alpine, is content. “Over het algemeen tevreden over de auto. Stoelen zijn heel prettig en goed verstelbaar. Zwart leer met een zwarte hemel geeft een bepaald cocongevoel.”
Het lijkt erop dat de sportstoelen beter bevallen dan de standaard exemplaren. “Qua rijcomfort zijn de stoelen op lange ritten (+2 uur) niet bijster comfortabel maar met mijn 1,75 heb ik meer dan genoeg ruimte”, ervaart de rijder van een Arkana Evolution uit 2022. De langere bestuurder van een Arkana in Intens-uitvoering klinkt vooral intens ongelukkig. “Zitpositie: Ellendig. Met mijn 1,92 zit ik gewoon niet goed, lange afstanden zijn niet te doen zonder kreupel uit de auto te komen. Er zit te veel ruimte tussen rechterknieholte en stoel en de stoel is te kort, waardoor je alle bewegingen vanuit je heup gaat doen. En daar gaat het dan ook knellen, letterlijk.” En de stoel iets omhoog zetten dan? “Je kan de stoel niet hoger zetten, dan kijk je snel tegen het dak aan.” Nog een weinig opbeurend geluid: “Stoelen zijn hard en oncomfortabel. Geen lendensteun en al snel rugpijn. Armsteun te klein; niet verstelbaar en te hoog.”
Onderhoud, storingen en irritaties
De grootste irritaties hebben betrekking op de aandrijflijn, en die hebben we al behandeld. Op technisch gebied blijkt hij wel aardig in elkaar te steken, want op één na melden rijders geen echte storingen. Deze R.S. Line-rijder heeft het slecht getroffen: “Veel storing op het gebied van de elektromotor. Hij gaat dan in de noodloop. Hier is nog geen oplossing voor gekomen, ondanks dat hij meerdere keren bij de garage heeft gestaan.” Ook meldt deze bestuurder, net als een andere, dat de auto soms inhoudt op snelwegtempo. “Auto houdt in bij 120 km/uur, alsof de carburateur verzuipt”, meldt de rijder met een kleine knipoog. Daarnaast melden enkele rijders dat er al gauw rammeltjes optreden in het interieur.
Al met al blijkt de Arkana in de praktijk wisselend te presteren. Met de rijbeleving an sich lijkt men tevreden, maar de als onrustig ervaren hybride aandrijflijn gooit flink wat roet in het eten. Daar staat wel een opvallend positieve beoordeling van de interieurruimte tegenover, hoewel vooral langere bestuurders snel tegen de dakrand aankijken. Het lijkt erop dat de Arkana zijn rijders zeker wat te bieden heeft, meer dan alleen zijn uiterlijk, maar dat je als eigenaar ook de nodige offers brengt.
Bron: AutoWeek