Over en uit voor Renault Mégane: met de groeten van de EU

Over en uit voor Renault Mégane: met de groeten van de EU

De Renault Mégane Estate heeft nog een deel van 2024 mee mogen maken, maar is niet meer nieuw te koop. Sterker nog: hij wordt ook niet meer gebouwd. De productie van de Renault Mégane Estate is net als die van de al eerder uit Nederland vertrokken Mégane Hatchback in april stopgezet. De Mégane Sedan wordt nog wél gebouwd. Niet in Spanje waar de Hatchback en Estate het levenslicht zagen, maar in Turkije. In Nederland is de sedanversie van de laatste generatie ’traditionele Mégane’ nooit geleverd.
De vierde generatie Mégane beleefde zijn publieksdebuut in 2015. In dat jaar stelde Renault de Mégane Hatchback aan het Europese publiek voor tijdens de IAA van Frankfurt. De Estate beleefde begin 2016 zijn introductie, de Mégane Sedan volgde niet veel later.
In Nederland leverde Renault vorig jaar nog 959 exemplaren van de Mégane met verbrandingsmotoren. De elektrische Megane E-Tech schopte het in 2023 tot 2.292 registraties. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn 449 exemplaren van de Mégane Estate gekentekend tegenover 990 elektrische Meganes E-Tech. In 2022, het jaar waarin de elektrische Megane E-Tech in Nederland op de markt kwam, bleef de traditionele Mégane met 1.328 registraties zijn elektrische zustermodel voor (904 stuks). In het laatste jaar waarin de Mégane met verbrandingsmotoren het rijk alleen had (2021) werden in ons land 1.748 stuks gekentekend. In 2020 waren dat er nog 1.847. In de jaren ervoor lagen de registratiecijfers aanzienlijk hoger. Zo werden in 2016 4.135 Méganes geregistreerd, in 2017 en 2018 achtereenvolgens zelfs 7.722 en 6.690 stuks.
De productiestop van de Mégane Estate en Hatchack houdt verband met de nieuwe GSR II-regelgeving waarvan ook de Porsche Macan met verbrandingsmotoren, Toyota GR86, en de Suzuki Ignis en Jimny het slachtoffer zijn. De GSR-regelgeving eiste bij Renault nog een slachtoffer: de Zoe. Wat leeftijd betreft was het overigens de hoogste tijd voor opvolging van de Mégane Estate, al is een directe vervanger in feite nooit gekomen. De dit jaar gepresenteerde Symbioz – een Captur met een maatje meer – springt in zekere zin in het gat dat de Mégane Estate hier achterlaat. Wie graag nog eens in een nieuwe Renault Megane wil stappen, is voortaan aangewezen op de elektrische Megane E-Tech.



Bron: AutoWeek