Jawel: Renault heeft zeven hoogpotige modellen in het aanbod. Of die allemaal in aanmerking komen voor de term ‘SUV’, kun je betwisten. Vooral de Scenic E-Tech vinden wij meer een cross-over, maar dit zijn in ieder geval allemaal auto’s die met SUV-eigenschappen klanten proberen te lokken. Zelfs met zoveel verschillende modellen is het overigens niet gezegd dat Renault recordhouder is op dit vlak. Een merk als Mercedes doe immers ook lekker mee, en dan is het ook nog eens zo dat het exacte aantal SUV’s afhankelijk is van de vraag of je een carrosserievariant van een bestaand model als een apart model rekent omdat hij een andere naam heeft. We kijken naar jou, Espace, maar lopen wel op de zaken vooruit. Het is tijd voor een cross-overzicht van Renault, waarbij we de kluwen van hoogpotige modellen proberen om te vormen tot een keurig gesorteerd geheel. Van klein naar groot, van goedkoopst naar duurst.
Segment
Carrosserievorm
Model
B
SUV
Captur
B
Ruime SUV
Symbioz
B
Coupé-SUV
Arkana
C
SUV
Austral
C
Ruime SUV
Espace
C
Coupé-SUV
Rafale
C
Elektrische ‘SUV’
Scenic
Renault Captur
De Renault Captur is al jaren een vast en razendpopulair gegeven in het gamma van Renault. De B-segment SUV doet het tot de dag van vandaag uitstekend op de Nederlandse markt, en is onlangs gefacelift.
Renault Captur
Renault Symbioz
De onlangs geïntroduceerde Renault Symbioz is in feite wat de Espace voor de Austral is en wat de Grand Modus ooit voor de Modus was. Een langere en ruimere versie dus, waarbij de extra lengte volledig áchter de achteras zit. Dat resulteert in flink meer bagageruimte en dat moet ook, want het idee is dat deze auto stationwagens als de Megane Estate op termijn kan doen vergeten.
Renault Arkana
Een derde SUV op Captur-basis is de Renault Arkana. De Arkana stamt in de basis al uit 2018 en is dus nog getekend volgens de ‘oude’ Renault-stijl. Het is een SUV met een sterk aflopende daklijn en een grote liftback-achterklep en daarmee eigenlijk de enige rasechte ‘Coupé-SUV’ van dit segment.
Renault Arkana
Renault Austral
Renaults C-segment SUV heet Austral. Sinds 2022 is dit het Renault-equivalent van de Nissan Qashqai, die dit segment min of meer heeft uitgevonden. De Renault ‘Australe’ bestaat overigens niet, maar dit is wel wat er op de klep staat als je een hybride Austral bestelt. Renault heeft de gewoonte om de laatste ‘e’ van de typeaanduiding in bronskleur uit te voeren bij geëlektrificeerde aandrijflijnen. Bij de ‘Espace’ en ‘Megane’ levert dat geen problemen op, maar bij het niet op een e eindigende ‘Austral’ plakt Renault die ‘e’ er doodleuk achteraan. Vreemd.
Renault Espace
De Renault Espace was ooit de stamvader aller Europese MPV’s, maar is nu niets meer of minder dan een langere versie van de Austral met een optionele derde zitrij. Anders dan bij de Austral is er maar één aandrijflijn, de E-Tech Hybrid met 200 pk.
Renault Rafale
Renault Rafale
De Rafale is de enige grote Renault-SUV die al in de nieuwe designstijl van Renault is getekend, dus wijkt hij optisch sterk af van de Austral en de Espace. Vergis je echter niet: technisch zijn de drie grotendeels identiek. Een facelift van de Austral en de Espace met een Rafale-achtige neus sluiten we trouwens niet uit. Zouden we bijna vergeten om te duiden wat de Austral is: een SUV-coupé met een aflopende daklijn. Net als de Arkana dus, maar dan groter. Als bonus komt er een 300 pk sterke hybride-aandrijflijn met vierwielaandrijving beschikbaar, maar voorwielaandrijving en 200 pk kan ook.
Renault Scenic
Tot slot is er een volledig elektrisch model, de nieuwe Scenic. Die is altijd volledig elektrisch en laat zich vergelijken met auto’s als de Kia EV6, Tesla Model Y en Volkswagen ID4, al is hij wat korter dan veel van zijn concurrenten. Hij is ook relatief laag en daarmee misschien wel de minst SUV-achtige SUV-achtige in het aanbod van Renault. Ook de kleinere Megane E-Tech heeft overigens wat lichte SUV-elementen, in de vorm van zwarte wielkastranden en grote wielen. In het geval van de Megane overheerst echter het beeld van een compacte hatchback, dus die houden we officieel buiten het cross-overzicht.
Bron: AutoWeek