Highlights
Twingo keert terug in 2026
Mogelijk vanaf minder dan €20.000
10 kWh per 100 km
Alweer drie jaar geleden zorgde Renault ervoor dat we op het puntje van onze stoel zaten met de Renault 5 Prototype. Zonder noemenswaardige aankondiging verscheen op ons beeldscherm ineens een moderne reïncarnatie van een van Renaults meest succesvolle en iconische modellen ooit. Het bleek het begin van een waar retro-offensief, want een jaar later volgde een vooruitblik op een nieuwe Renault 4. We spoelen nog ruim een jaar door en dan komen we uit bij 15 november 2023, de dag dat Renault opnieuw vriend en vijand verraste met een bijzonder guitige creatie: de Renault Twingo Prototype. Wat Renault betreft past de oer-Twingo namelijk prima naast iconen als de R4 en R5, of beter gezegd daaronder. De nieuwe Twingo wordt namelijk Renaults minst dure EV. Een tegenhanger van Dacia-neefje Spring? Nou, in zekere zin, maar natuurlijk wel allemaal net even een slag moderner en vooral stijlvoller.
Goed voorbeeld
De ontwerpers zijn erin geslaagd om het van de Twingo bekende neusje een eigentijdse vorm te geven. Dat is natuurlijk ook grotendeels te danken aan het behoorlijk tijdloze ontwerp van het origineel. De vorm van de koplampen, met daaronder de losse knipperlichtunits, keert haast één op één terug op de nieuwe Twingo. Ook het kenmerkende, uit drie delen bestaande luchtroostertje in de motorkap is terug, zij het nu waarschijnlijk met een andere functie. Aan de zijkanten vallen vooral de deurgrepen op, net als bij het origineel een soort half opengewerkte cirkels met daarin de hendel om de deur mee te openen. Overigens is de nieuwe Twingo in tegenstelling tot het origineel geen drie-, maar vijfdeurs, dus mogelijk zitten ergens in de C-stijlen nog eens handgrepen verborgen voor de achterportieren. Aan de achterkant van de nieuwe Twingo hebben de tekenaars zichzelf sowieso wat meer artistieke vrijheid toegestaan. De achterruit zit bijvoorbeeld veel meer dan bij de oer-Twingo in een soort los uit de koets omhoog stekend deel.
Renault Twingo (illustratie: Larson)
Focus op betaalbaarheid
Al die designtechnische verwennerij is natuurlijk leuk en aardig, maar het belangrijkste voor velen zal zijn dat de nieuwe kleine Renault een beetje een schappelijk prijskaartje krijgt. Wat dat betreft heeft de Twingo natuurlijk ook een naam hoog te houden. Nou, de voortekenen zijn in elk geval veelbelovend. De nieuwe Renault 5 moet al voor zo’n €25.000 in de showroom komen te staan en de Twingo duikt daar nog onder. Er wordt zelfs gesproken over minder dan €20.000, al is het nog even de vraag of dat tegen de tijd dat hij klaar is voor de markt ook nog realistisch is. Wat een sleutelrol zal spelen in het laag houden van de prijs is dat de accu zo klein mogelijk moet zijn, zonder dat je met een weinig bruikbare actieradius blijft zitten. Met een beoogd verbruik van 10 kWh per 100 km zou de Twingo in elk geval behoorlijk zuinig met zijn stroom omspringen en dan heb je bijvoorbeeld aan accupakket van 30 kWh al genoeg voor een zeer bruikbare 300 kilometer actieradius. Als dan ook het laden nog een beetje rap gaat … De ogen zijn nu eerst gericht op de productieversie van de elektrische Renault 5, die waarschijnlijk al een goed idee geeft wat er qua techniek naar de Twingo door kan vloeien. De Twingo staat namelijk vrijwel zeker net als de 5 op een variant van de AmpR Small-basis.
Klinkt veelbelovend? Dat lijkt concurrent Volkswagen ook te vinden, want volgens Handelsblatt is Volkswagen mogelijk geïnteresseerd in de nieuwe Renault Twingo. Het zou overwegen zijn eigen kleinste EV, die mogelijk ID1 heet, op dezelfde basis te ontwikkelen, in samenwerking met Renault. Wie weet pakt Renault dus al wat voorsprong. Dat zou de nieuwe Twingo in nog een aspect een geslaagd verhaal kunnen maken. In 2026 verwachten we hem op de markt.
Het origineel
In 1992 maakte de wereld kennis met de spiritueel opvolger van de Renault 4, de eerste Twingo. Een guitig vormgegeven stadsauto met een bijzonder ruimtelijk en zelfs wat futuristisch ontwerp. Dat combineerde de Twingo met eenvoudige, maar degelijke techniek én met een aantrekkelijke prijs, waardoor het een ware verkoophit werd. In 1994 beleefde de eerste Twingo in Nederland zijn beste jaar en werden er 8.953 van verkocht. In totaal zijn er tot en met 2007 maar liefst ruim 2,6 miljoen van gebouwd.
Bron: AutoWeek