Nieuwe Renault Master onderweg: voor het eerst in beeld!

Nieuwe Renault Master onderweg: voor het eerst in beeld!

Als het om bestelauto’s gaat, is er doorgaans iets minder haast met complete vervanging dan bij de personenauto’s. Daar is de mode immers heer en meester, terwijl aan de vorm en inhoud van een kubieke meter laadruimte doorgaans maar weinig verandert in de loop der jaren. Met facelifts, nieuwe interieurs en nieuwe aandrijflijnen is het leven van een bestelbus daarmee doorgaans goed op te rekken.
Uiteindelijk komt aan al het moois echter een einde en dus ziet Renault nu de noodzaak van een geheel nieuwe Master. Renaults grootste besteller krijgt dus ook een geheel nieuwe koets, al onthult dit profiel natuurlijk geen al te schokkende zaken. Het blijft immers vooral zaak dat er zoveel mogelijk spullen in zo’n Master kunnen worden gestouwd, maar toch is er het één en ander te zien. Zo loopt de daklijn helemaal achteraan iets af, is de ‘schouderlijn’ van de raampartij anders van vorm en moeten nieuwe ‘vouwen’ de flanken een strakkere, modernere aanblik geven. De neus is natuurlijk ook helemaal nieuw, met (in ieder geval op bepaalde versies) grote, verticaal geplaatste led-koplampen.
Het nieuwe koetswerk oogt niet alleen gladder, maar is dat volgens Renault ook. Mede daardoor zou de elektrische versie van de Master 21 procent zuiniger met energie omspringen dan de huidige, terwijl de Master met dieselmotoren per 100 kilometer 1,5 liter minder brandstof verstookt. Dat telt, want dit soort voertuigen zijn doorgaans altijd onderweg.
De huidige Renault Master
In tegenstelling tot de twee vorige exemplaren, zal er van de Renault Master geen Opel-variant met de naam Movano verschijnen. Sinds 2021 is die bus immers gebaseerd op de Fiat Ducato, die met geboortejaar 2006 overigens nog flink ouder is dan de huidige Master. Een Nissan-variant, die sinds 2021 ‘Interstar’ heet in plaats NV400, komt ongetwijfeld weer wel.
Géén Volvo
Deze Renault Master heeft overigens niets te maken met de eerder aangekondigde samenwerking tussen Renault en Volvo Group. Die behelst volledig elektrische bestellers en gaat in 2024 van start, deze Master wordt al zeer binnenkort onthuld en verschijnt zoals gezegd ook met verbrandingsmotoren. Volvo Group is het bedrijf dat zich bezighoudt met onder meer vrachtwagens, scheepsmotoren en andere zware machines, en heeft niets te maken met de door Geely opgekochte personenauto-tak van Volvo. Renault Trucks onderscheidt zich op een soortgelijke manier van het personenauto-Renault, en is onderdeel van de Volvo Group. De Master is een product van Renault, maar wordt ook bij Renault Trucks aan de man gebracht. De samenwerking betreft Renault (zonder ‘Trucks’) en Volvo Group.



Bron: AutoWeek