Renault heeft het voor elkaar gekregen om de elektrische Megane E-Tech Electric en Scenic E-Tech Electric per 2025 goedkoper te maken dan vorig jaar, ondanks dat er voortaan €667 aan bpm in de prijzen wordt meegerekend. Helaas wordt lang niet elk model van Renault goedkoper in 2025. Dat komt uiteraard door hogere bpm-tarieven, maar ook door hogere kosten rijklaarmaken.
Zo wordt de Renault Clio met 91 pk sterke 1.0 TCe €1.400 duurder. Ga je voor een Clio met lpg-motor, dan moet je op een €800 hogere prijs rekenen. Renaults Clio met een mild-hybride benzinemotor zijn sinds 1 januari €600 duurder. De Clio is er voortaan vanaf €25.490. Die prijs geldt voor zowel de Clio met 91 pk sterke benzinemotor als voor de Clio met 100 pk sterke Eco-G-machine.
Captur, Symbioz en Arkana
En de Captur? Ook die wordt duurder. De prijzen van de varianten met 91 pk sterke TCe 90 benzinemotor gaan met €1.300 omhoog. Liever een Captur met Eco-G die zowel benzine als lpg-lust? Dan is er goed nieuws. Die is er voortaan ook als goedkopere Evolution en kost dan €30.390. De bestaande Techno-uitvoering wordt €1.400 duurder en kost nu €32.690. Een mild-hybride Captur met 158 pk sterke Mild Hybrid 160-aandrijflijn met automaat wordt €2.100 duurder en kost nu minimaal €37.690. Ga je voor een volledig hybride 145 pk sterke Captur? Dan moet je €700 meer naar de dealer meebrengen dan vorig jaar: minimaal €32.690.
Heb je liever een Captur met een maatje meer dan is er weer de Symbioz, al ben je voor die altijd hybride cross-over €700 meer kwijt dan voorheen (minstens €35.190). De altijd 145 pk sterke hybride Renault Arkana wordt over de gehele linie €1.100 duurder en is er nu vanaf €36.290.
Austral, Espace en Rafale
Aan SUV’s en cross-overs geen gebrek bij Renault. Wie de Symbioz en Arkana te krap vindt, kan natuurlijk bij de Austral terecht. Het Austral-feest begint bij de 130 pk sterke mild-hybride varianten. Die worden €900 duurder (vanaf €40.090). Liever een 160 pk sterke mild-hybride met automaat? Dan ben je nu €1.600 meer kwijt dan eerder (minimaal €44.590). De volledig hybride Australs met 200 pk worden afhankelijk van de uitvoering €500 goedkoper of €100 duurder.
Voor wie de Austral te klein vindt, heeft Renault de Espace in het aanbod. De altijd 200 pk sterke volledig hybride Espace wordt €1.300 duurder (vanaf: €47.890). Tenzij je voor een vijfzitsversie van de Espace gaat als Espirit Alpine of Iconic. Die zijn namelijk slechts €100 duurder geworden.
Voor het absolute topmodel van Renault – de Rafale – vraagt het merk ook iets meer. Althans, als je voor de 200 pk sterke hybride variant gaat. Die wordt namelijk €1.800 duurder. De prijzen van de 300 pk sterke plug-in hybride topversie blijven ongewijzigd.
Bron: AutoWeek