Na de Espace en de Scenic leek de Renault Modus de volgende MPV-voltreffer

Na de Espace en de Scenic leek de Renault Modus de volgende MPV-voltreffer

De eerste keer dat we gingen rijden was nog hetzelfde jaar als waarin hij werd onthuld.

“Je kunt Renaults nieuwste zien als een Clio-MPV, maar qua uiterlijk heeft hij meer weg van een opgeblazen Twingo.” Ook qua segment is er sprake van een mix: we schrijven dat de Modus is bedoeld voor mensen die een Scénic in een maatje kleiner zoeken en voor hatchback-rijders die juist de hoogte in willen. Over het rijden zijn we redelijk tevreden. Redelijk, want vleiender dan ‘goedmoedig’ wordt ons oordeel niet. Minder fijn is dat je duidelijk merkt dat er een hoog zwaartepunt is en dat de besturing erg gevoelloos is.   

De rest van ons oordeel over de Modus komt tot stand tijdens het testwerk, dat voor de Modus begint met een vergelijking met de Lancia Musa, Mazda 2 en Opel Meriva. We prijzen het comfort van de kleine Renault (“Het blijft tenslotte een Fransman.”) en de werkelijk enorme hoeveelheid klepjes waarachter je dingen kunt opbergen. Renault zette hem in de markt om de Meriva de oren te wassen en … dat lukt! De Opel moet het met een tweede plek doen. “Nieuwkomer Modus gaat direct met de hoogste eer strijken”, luidde de conclusie. Comfortabel, doordacht, stil, vlot en flexibel zijn ook woorden die we in het eindoordeel tegenkomen. 
Als Nissan met de Note komt, vinden we het opnieuw tijd om naar de importeur in Schiphol-Rijk te rijden voor een Modus. Die confrontatie met een direct familielid kent een harde conclusie: “Renault zet zichzelf een beetje klem door de Modus extreem ver onder de Scénic te positioneren. De meest pijnlijke aanval op de Modus komt van de zijde van de Nissan Note, die nota bene op dezelfde technische basis staat, maar na het vertrek van de Tino ongebreideld kon worden uitgeklopt tot een ruimtewonder dat zijn weerga in de ‘redelijk betaalbare klasse’ niet kent.” 

Schokkende crash van Modus tegen Volvo 940
Qua veiligheid komt de Modus in 2007 op een opmerkelijke manier in het nieuws. Het tv-programma Fifth Gear organiseert een crashtest en botst de Modus en een oude Volvo 940 tegen elkaar, terwijl de auto’s allebei iets meer dan 60 km/h rijden. Een test onder het motto: liever compact modern met 5 Euro NCAP-sterren of wat ouder maar veel groter en ‘gebouwd als een tank’? Het resultaat is schokkend: je vindt het zo als je op Youtube naar ‘Modus vs. 940’ zoekt. 

Als de later uitgebrachte verlengde Modus verschijnt, de Grand Modus, kijken we of die versie het gemis aan MPV-ruimte van de normale Modus kan compenseren.  
Zo komen de Grand Modus, Kangoo, Laguna Estate Scénic en Grand Espace in een ruim bemeten familievete lijnrecht tegenover elkaar te staan. De Laguna en de Scénic komen qua prijs-kwaliteitverhouding het verst. “De Grand Modus biedt de minste ruimte, kost niet weinig en is niet erg flexibel.” Oei. 
De laatste Modus in AutoWeek is een occasion-proefrit met een 1.4 16V in 2011. In de eindtabel komt de totaalscore uit op  een 7.1. Een cijfer dat de Modus prima typeert: slecht is hij niet, maar in de auto-schoolklas hoort hij zeker ook niet bij de uitblinkers. Daar kon zelfs het luikje van de Modus niets aan veranderen. 
Renault Modus



Bron: AutoWeek