Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS

Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS

Abarth 500 1.4 16V T-Jet 595 Turismo 160 – 2015 – 90.031 kilometer – €13.700
Al sinds de jaren ’60 zijn Abarths gepeperde Fiats die, om ze van hun bravere soortgenoten te onderscheiden, her en der met schorpioenlogo’s getooid zijn. Van de sinds 2007 leverbare 500 zijn verschillende Abarth-afgeleiden geproduceerd, sommige uitvoeringen met meer dan 250 pk! Om de aandacht vast te houden, kwamen ook veel speciale edities en samen met de verregaande personaliseringsmogelijkheden is zo’n beetje elke Abarth uniek. Wij vonden deze Abarth 500 die ondanks z’n lange naam nog een vrij normale uitvoering is. Toch zie je meteen dat hier iets bijzonders staat. Een witte Fiat 500 is de braafheid zelve, maar de RV-518-X oogt aan alle kanten lekker dik en is uitbundig aangekleed met striping, Supersport-lichtmetaal, Monza-sportuitlaat en steekbeestjes.

Binnenin gaat de sportiviteit verder. Weliswaar lijkt het dashboard veel op dat van z’n mindere broertje, het meubilair (sportzetels in rood en zwart leer) is anders en dat is een groot pluspunt. Wég die oncomfortabele 500-stoelen waar je meer óp dan ín zat! Nee, hier is fraai, het lichaam goed omvattend sportmeubilair geplaatst, dat helaas wel een nadeel van de 500 heeft overgenomen: het staat te hoog om echt sportieve gevoelens op te roepen. Want sportief, da’s deze Abarth zeker. Beneden de 3.000 toeren gebeurt er nog niet zoveel (geen zenuwachtig gedoe in de stad, en da’s prettig), maar daarboven gaan alle remmen los. De besturing is wat zwaarder afgesteld en geeft meer feedback dan de 500. Om de krachten de baas te kunnen, is Torque Transfer Control aanwezig dat het koppel tussen de voorwielen verdeelt. Toch is dit geen auto voor beginners. Sowieso niet voor alleman. Daarvoor is -ie te hard geveerd en – indachtig de 500 – biedt -ie achterin en in de kofferbak weinig ruimte. De uitrusting is omvangrijk. Kortom: van en voor liefhebbers, da’s deze Abarth 500.

 
Signalement
Merk Abarth
Type 500 1.4 16V T-Jet 595 Turismo 160 
Bouwjaar oktober 2015
Kilometerstand 90.031
Vraagprijs € 13.700 
Waar te koop? Jacob Schaap Select B.V., Emmeloord
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.368 cc, turbo
Max. vermogen 118 kW/160 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 230 Nm bij 3.000 tpm
Bagageruimte 185 l/550 l  
Max. aanhanger geremd 800 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,7
0-100 km/h 7,4 s
Topsnelheid 210 km/h

Volkswagen Up 1.0 TSI GTI – 2018 – 121.289 kilometer – €12.940
In plaats van een lange benaming kiest Volkswagen voor slechts een – weliswaar magische – combinatie van drie letters om zijn meest sportieve modellen aan te duiden: GTI. Ook van de Up kwam een GTI-versie, en wel in drie- én vijfdeurs-uitvoering. Dat maakt ‘m op dit punt gebruiksvriendelijker dan de Abarth. En niet alleen op dat punt, zien we wanneer we deze driedeurs zien we wanneer we deze driedeurs Volkswagen Up wat meer in ogenschouw nemen.

De ruimte op de achterbank en voor bagage is royaler en ook de zitpositie is lager, dus prettiger. Het maakt ‘m wat serieuzer dan de Abarth. Ook hier een mooi omvangrijke uitrusting en een goede afwerking van het geheel. Voor de sportieve noot zorgen de bekende GTI-kenmerken als meubilair met ruitjesbekleding, een afgeplat stuurwiel, rode accenten her en der en bijvoorbeeld ook een zesbak (bovenstaande Abarth heeft vijf verzetten).

Vanbuiten vallen de grote wielen op (nadelig voor het comfort), een verlaagd onderstel en een dubbele sportuitlaat-met-klep om omstanders duidelijk te maken dat je passeert. Want onder de motorkap gaat het er namelijk heel wat minder exotisch aan toe. Hier een geblazen driecilinder van een liter, aangevuld met een turbo, die goed is voor 115 pk. VW meldde destijds dat dat vergelijkbaar was met de oer-Golf GTI (110 pk), maar die woog 800 kilo, deze Up bijna 1.000 en bovendien zijn we een halve eeuw verder. Eigenlijk dus marketingpraat, want ook de concurrentie bood beduidend meer kracht (naast diverse hitsige Abarths bijvoorbeeld ook de Opel Adam met z’n 150 pk). De Up pakt dan weer punten met de homogeniteit van het geheel. Ten opzichte van de minder bedeelde Up’s zijn steviger veren en dempers en een dikkere stabilisatorstang achter gemonteerd, waardoor het toch enthousiast sturen en hoeken is. De Up GTI is, kortom, een karretje dat mooi uitgebalanceerd is en daardoor volwassener (saaier ook?) overkomt dan de Abarth.                
Signalement
Merk Volkswagen
Type Up 1.0 TSI GTI
Bouwjaar mei 2018 
Kilometerstand 121.289
Vraagprijs € 12.940
Waar te koop? Benschop Automotive, Schoonhoven
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo
Max. vermogen 85 kW/115 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Bagageruimte 251 l/959 l  
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Gem. verbruik 1 op 20,8
0-100 km/h 8,8 s
Topsnelheid 196 km/h
 

Renault Twingo Gordini RS – 2010 – 141.551 kilometer – €6.450
Alles goed en wel, die kleine, moderne krachtpatsertjes, maar hun prijzen zijn niet mals. Voor wie een bescheidener budget te besteden heeft, is de Renault Twingo een leuk alternatief. We bedoelen dan niet de laatste generatie Twingo GT (109 pk), want die zit op hetzelfde prijsniveau als bovenstaand duo, maar het model daarvoor met z’n dikke, atmosferische 1.6 van 133 pk. We hebben de Twingo II al eerder in Op Zoek Naar gehad, maar dat was een brave 1.2 met automaat. Deze Renault Twingo is heel anders: lager, breder, gewijzigd bumperwerk én correct gespoten, dus lichtblauw met witte banen, zoals de roemruchte Gordini’s van weleer. Amédée Gordini was een Franse pk-tovenaar, zoals John Cooper en Carlo Abarth dat in respectievelijk Groot-Brittannië en Italië waren. Met name de Renault 8 Gordini was succesvol – en tegenwoordig waardevol. Binnenin de 3-TVZ-49 leren sportstoelen en twee individuele zittingen achterin.

Het dashboard vinden we minder aantrekkelijk dan dat van 500 en Up. Opvallendste detail: de toerenteller waarbij het rode, pardon: blauwe gebied pas bij 6.500 begint. De turboloze 1600 noopt dus tot werken: pas bij 5.000 tpm klinkt -ie echt brutaal en geeft de krachtbron nog een extra duw in je rug. Uiteraard is het onderstel aangepast aan dit geweld, maar het comfort daarbij is niet uit het oog verloren. Wil je echt hardcore gaan, zoek dan de Cup-versie. Het stuur daarvan geeft nóg meer feedback, zodat je bij uitaccelereren alleen maar naar meer vermogen verlangt. Een smakelijk autootje dus, en dat voor de helft van de prijs. De kilometerstand ligt daarbij niet zo heel veel hoger dan die van de Up, maar de Fransman is duidelijk het oudst. Dat uit zich tevens in minder luxe- en veiligheidsvoorzieningen. Is je budget nóg kleiner en wil je dito rijden (dus geen Fiesta ST of Swift Sport), dan zijn de Ford Sportka of een half maatje grotere Citroën C2 VTS opties.                

Signalement
Merk Renault
Type Twingo Gordini RS
Bouwjaar juli 2010
Kilometerstand 141.551
Vraagprijs € 6.450
Waar te koop? EZ Autoservice, Boesingheliede
 
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 97 kW/133 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 4.400 tpm
Bagageruimte 230 l/951 l  
Max. aanhanger geremd 350 kilo
Gem. verbruik 1 op 14,9
0-100 km/h 8,7 s
Topsnelheid 201 km/h
 
Met welk kleintje zou jij een sportieve relatie willen aangaan?
Het zoveelste uitstervende autoras; dat van de sportieve kleintjes. We portretteerden twee redelijk verse occasions en een oudere voor als het budget minder toereikend is. Wat wordt het: Duits, Frans of Italiaans? Of weet (of heb!) je zelf iets beters, maak ons deelgenoot! 



Bron: AutoWeek