Hoe zuinig is de Renault Captur (2013 – 2019) in de praktijk?

Hoe zuinig is de Renault Captur (2013 – 2019) in de praktijk?

Een populaire occasion is de Renault Captur absoluut. Het model kwam vorig jaar voor het eerst binnen in de lijst met meest gezochte occasions op AutoWeek.nl. De auto werd geleverd met de 0.9 TCe driecilinder benzinemotor met 90 pk, een 1.2 TCe met 120 pk en sinds de facelift in 2018 ook met een nieuwe 130 of 150 pk sterke 1,3-liter viercilinder. Dieselrijders hadden weinig keuze: alleen een 1.5 dCi met 110 pk.
Verbruik Captur TCe 90
Laten we beginnen met de kleinste motor, waarvan 27 eigenaren hun tankbonnetjes bijhouden. Het gemiddelde benzineverbruik van hun auto’s is 1 op 15,1, wat overeenkomt met ongeveer 6,7 l/100 km.
Natuurlijk zijn er altijd uitschieters die de bandbreedte bepalen. Om te beginnen met het hoogst behaalde verbruik. Een naar eigen zeggen zuinig rijdende bestuurder reed in drie maanden tijd 2.729 kilometer met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,9 (8,4 l/100 km). De onzuinigste rijder met een substantieel aantal kilometers en tankbeurten achter de rug noteert 1 op 13,6 (7,4 l/100 km). 
De positieve uitschieter is de bestuurder die 45.449 kilometer rondreed met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,9 (5,3 l/100 km). Dit is zelfs 2 procent zuiniger dan wat de fabriek belooft.
Verbruik Captur TCe 120
De Renault Captur met viercilinder was in eerste instantie alleen met EDC-automaat leverbaar, pas in 2016 verscheen de motor in combinatie met handgeschakelde versnellingsbak. De Verbruiksmonitor maakt geen onderscheid tussen transmissies, dus presenteren we een vermoedelijke mix tussen handgeschakelde auto’s en automaten.
Het gemiddelde verbruik van de Captur 1.2 TCe bedraagt 1 op 13,8 (7,3 l/100 km). Ook hier zijn er uitschieters: de zuinigste Captur TCe 120-rijder noteert 1 op 15,5 (6,5 l/100 km) tegen 1 op 11,1 (9 l/100 km) voor de minst zuinige.
De Renault Captur kan dus best zuinig zijn, zeker met de 0,9-liter driecilinder. Toch is het gemiddelde verbruik niet imposant laag. Bestuurders van een Citroën C4 Cactus met hun turboloze driepitter rijden bijvoorbeeld gemiddeld 1 op 17,5 en gebruikers van een – goed, veel jongere – Volkswagen T-Cross 1.0 TSI noteren 1 op 17. 



Bron: AutoWeek