Elektrische Renault 5: zo wordt hij écht

Elektrische Renault 5: zo wordt hij écht

Renault heeft op EV-vlak enorme plannen voor de komende jaren. In 2031 wil het merk in Europa zeen elektrische auto’s in zijn line-up hebben. Daar zit onder meer een stel EV’s tussen waarmee Renault sterk teruggrijpt op design uit het verleden. Zo komt er in 2026 een elektrische Twingo die sterk lijkt op de eerste generatie van het model en heeft Renault ook een elektrische cross-over in het vat met designelementen van de R4. Eerder nog dan die twee komt Renault met een elektrische hatchback die óók is gestoken in een retrokostuum: de Renault 5. De nieuwe elektrische Renault 5 is overduidelijk geïnspireerd op de 5 en Supercinq die hem voorgingen. Renault heeft de auto al tweemaal in conceptuele vorm getoond en AutoWeek heeft op basis daarvan zelfs al eens een virtuele voorstelling gemaakt van de productieversie. Nu hebben we de patenttekeningen opgevist van de elektrische Renault 5 zoals hij écht wordt
De Renault 5 Prototype van 2021.
We kunnen het ons goed voorstellen dat je bij het zien van de Renault 5 op deze platen denkt dat je hem zo al eerder hebt gezien. Dat is toch niet helemaal het geval. In grote lijnen is dit inderdaad de Renault 5 zoals je hem als 5 Prototype al hebt gezien. Toch zijn er verschillen. Kijk maar eens naar de zijspiegels. Waar de 5 Prototype opvallend platte zijspiegels heeft, zie je aan weerszijden van de koets van de 5 op deze platen conventioneler gelijnde exemplaren. Ook krijgt de elektrische Renault 5 conventionele in de voorportieren conventionele deurgrepen en dus geen in de deur verzonken exemplaren zoals je die op de 5 Prototype zag. Ook is de handgreep van het achterportier – dat verstopt is in de raamstijl – concreter ingevuld.
Een vooruitblik op de Renault 5 van onze digitale kunstenaar.
Meer verschillen? Zeker. Zo zijn de koplampen anders ingevuld en is ook de voorbumper op deze tekeningen het definitieve exemplaar. En kijk eens goed naar de achterbumper, ook die is namelijk nieuw. Erin zit een uitsparing voor de kentekenplaat én een uitsparing die het openen van de achterklep mogelijk moet maken. De achterlichten hebben de definitieve invulling en de lichtbalk die de 5 Prototype ertussen had, heeft plaatsgemaakt voor een zwarte strip waarin Renault een 5-badge plaatst.
De Renault 5 gaat de Zoe vervangen en moet ook goedkoper worden dan die inmiddels op leeftijd geraakte hatchback. De Renault 5 komt op het eerder CMF-B EV genoemde en nu AmpR Small gedoopte platform te staan en komt in ieder geval beschikbaar met een 52 kWh accu en met een 40 kWh groot exemplaar. Met 52 kWh accu moet de Renault 5 – die met zijn lengte van 3,92 meter 13 centimeter korter is dan een Zoe – tot 400 kilometer ver komen. De Renault 5 wordt in februari in z’n geheel onthuld. Hij moet een vanafprijs krijgen van zo’n €25.000. Voor het gemak hebben we de patenttekeningen van de Renault 5 Prototype bijgevoegd. Je ziet ze op afbeelding 9 en 10.



Bron: AutoWeek