De elektrische Renault 5 – die mogelijk voluit Renault 5 E-Tech gaat heten – komt op de markt met hard- en software die bidirectioneel laden mogelijk maakt. Dat betekent dat je hem niet alleen kunt opladen, maar dat hij elektriciteit aan het net kan teruggeven op momenten van schaarste. Dat zegt Eric Blanchard, bij Renault-Nissan-Mitsubishi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Zero Emission-aandrijflijnen, tegen Automedienportal. In 2019 al startte Renault in Utrecht een experiment met Zoe’s die bidirectioneel konden laden.
Om het zogeheten Vehicle to Grid-hardware (V2G) mogelijk te maken heeft Renault volgens Blanchard ‘een geheel nieuwe architectuur ontwikkeld.’ Ook de elektrische Megane E-Tech en andere aankomende modellen – denk aan de nieuwe Scénic – krijgen deze V2G-technologie, zo zegt Blanchard.
We weten verder al dat de elektrische Renault 5 op het CMF-B-EV-platform komt te staan. Feitelijk is die basis de voor elektrische auto’s bestemde variant van het bestaande CMF-B-platform dat je onder de Clio en Captur vindt. 30 procent van de onderdelen van dat platform is echter volledig nieuw, zo vertelde Renault onlangs aan AutoWeek. De R5 moet straks zowel lichter als goedkoper zijn dan de Zoe.
Bron: AutoWeek