Begin 2021 presenteerde Renault de 5 Prototype, een vooruitblik op een van de vele nieuwe elektrische modellen die Renault tot een met 2025 op de markt brengt. Het is inmiddels weer even stil rond de nieuwe elektrische Renault 5, maar nu kunnen we je meer over het platform en de prijsstelling vertellen.
De Renault 5 moet onder meer de strijd aangaan met de Volkswagen ID2.
De elektrische Renault 5 gaat naar verwachting sterk lijken op zijn inmiddels ruim twee jaar oude conceptuele voorbode. Dat betekent dat de B-segmenter nadrukkelijk een retro-karakter krijgt. Maar dat betekent niet dat Renault zijn elektrische compacte hatchback zoals andere elektrische retrorakkers – denk aan de Fiat 500, Honda E en Mini Electric – relatief hoog in de markt positioneert. Sterker nog: de Renault 5 moet vooral betaalbaar zijn. Nee, het wordt wat prijsstelling betreft geen Dacia-achtige, maar Renault zet alles op alles om de auto prijstechnisch interessant te maken.
Renault zegt dat de elektrische R5 niet alleen goedkoper wordt dan de Zoe, maar ook goedkopere dan zijn grootste concurrenten (lees: andere elektrische B-segmenters). Denk daarbij aan de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. In 2025 komt Volkswagen met de ID2, de productieversie van de ID2all Concept. Die moet in Europa ‘minder dan €25.000′ gaan kosten. Daar moet de Renault 5 dus nog onder duiken.
CMF-B-EV: 30 procent nieuw, 70 procent bekend
De Renault 5 komt op het CMF-B EV platform te staan, een basis die het merk omschrijft als een dedicated EV-platform. Om de kosten van dat platform laag te houden, heeft Renault er behoorlijk wat onderdelen gebruikt van het platform dat dienst doet onder de Clio en Captur. Volgens Renault bestaat het CMF-B EV-platform voor 70 procent uit onderdelen van het reguliere CMF-B-platform en is 30 procent van de onderdelen totaal nieuw. Renault belooft onder meer een laag zwaartepunt en multilink-ophanging achter. Leuk weetje: voor het testwerk van de techniek van de nieuwe R5 heeft Renault onder meer een Clio als mule gebruikt.
Een vertimmerde Clio die gebruikt is om de techniek van de R5 te testen.
Het accupakket van de Renault 5 – waarvan het merk nog geen uitgebreide specificaties vrijgeeft – is uit minder onderdelen opgebouwd dan dat van bijvoorbeeld de Zoe. Dat moet het accupakket niet alleen goedkoper, maar ook zo’n 15 kilo lichter maken. De elektromotor van de R5 is daarbij een afgeleide van de exemplaren die het merk in de Mégane E-Tech Electric toepast. Ook dat moet de kosten drukken. Om de kosten verder te spreiden wordt de R5 niet de enige kleine elektrische Renault die van het platform gebruik gaat maken. Het merk spreekt van de komst van een complete modelfamilie. Daar hoort waarschijnlijk ook een op de R4 geïnspireerde elektrische cross-over en een elektrische Fourgonnette-bestelwagen bij.
Verder hint Renault ten overstaan van AutoWeek op de komst van een hot hatch, al is dat geen verrassing. Zo heeft Alpine al bevestigd met een sportief model op basis van de R5 te komen. Binnen de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie gaat Nissan ook van het CMF-B-EV-platform gebruik maken. De opvolger van de Nissan Micra wordt immers een technisch zustermodel van de Renault 5. Dacia zou eveneens het platform kunnen inzetten voor nieuwe modellen.
Bron: AutoWeek