De Autosalon van Parijs is het podium waarop de Renault 4 E-Tech Electric zijn publieksdebuut beleeft. Dat wordt een volledig elektrische cross-over waarvan het ontwerp net als dat van de Renault 5 E-Tech is geïnspireerd op een model uit lang vervlogen tijden. Waar Renault voor de 5 E-Tech Electric goed heeft gekeken naar het ontwerp van de 5 en Supercinq, geeft het de Renault 4 E-Tech Electric designelementen mee van de – je raadt het al – Renault 4. Waar de elektrische Renault 5 net als de auto waar hij een deel van zijn ontwerp aan ontleent ook een compacte hatchback is, blijft de elektrische 4 E-Tech Electric in mindere mate trouw aan het in 1961 op de markt gebrachte origineel. Het is namelijk geen eenvoudige hatchback, maar een cross-over. Zo verhoudt de Renault 4 E-Tech Electric zich tot de 5 E-Tech Electric als de Captur tot de Clio.
In tegenstelling tot het origineel is de Renault 4 E-Tech Electric een cross-over.
De Renault 4 E-Tech Electric heeft volgens de Fransen een wagenlengte van 4,14 meter. Dat maakt ‘m 22 centimeter langer dan de elektrische Renault 5. Net zoals die 5 E-Tech Electric korter is dan de Clio (4,05 meter), is de Renault 5 E-Tech Electric weer een stuk korter dan de Captur (4,23 meter). Genoeg over de afmetingen, Renault deelt namelijk ook een set foto’s van de elektrische cross-over. Waar de koplampen en grille van de Renault 4 vanaf 1967 samen werden omlijst door een enigszins sierlijk stuk chroom, zijn de ledkijkers van de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric samen in één paneel ondergebracht. De langwerpige, verticale achterlichten doen weliswaar denken aan de achterlichten van de Fiat 500 en 600, maar zijn toch echt geïnspireerd op die van de oer-4. Ook in de vorm van het derde zijruitje zien we R4-invloeden, evenals op de flanken waar we een stel historisch verantwoorde ribbels tegenkomen. Ook interessant: de elektrische Renault 4 komt onder meer beschikbaar met een stoffen schuifdak!
Nederland behoort samen met Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk tot de landen waar de Renault 4 als eerste te bestellen zal zijn. Wie voor €150 bij Renault een zogenoemde R4 R Pass koopt, kan de elektrische nieuwkomer vijftien dagen eerder bestellen dan ‘het overige publiek’.
Eerder door Renault getoonde concept cars en door AutoWeek opgedoken patenttekeningen gaven al een goed beeld van wat je van de nieuwe elektrische Renault kunt verwachten. Net als de elektrische 5 troont de Renault 4 E-Tech Electric op het AmpR Small-platform. De 5 is er met 40 kWh en 52 kWh accu’s. De 40 kWh valt straks te combineren met 95 pk en 120 pk sterke elektromotoren. De 52 kWh accu is er met een 150 pk sterk elektrohart. Binnenkort weten we meer!
Bron: AutoWeek