Waarom is deze test eigenlijk ‘De slag om Frankrijk’?
Omdat de Renault weliswaar Frans is, maar de andere auto in dit verhaal zich de meest geproduceerde auto van Frankrijk mag noemen. Inderdaad, de Toyota Yaris Cross wordt in Frankrijk gebouwd, doet dat ook nog in grotere aantallen dan welke Franse auto ook én houdt dat al drie jaar vol. De Renault Captur wordt helemaal niet in Frankrijk gebouwd, maar zou niets aan de positie van de Yaris Cross veranderen als hij er wel van de band zou lopen. De fabriek in het Spaanse Valladolid leverde in 2024 dik 150.000 Capturs op, flink minder dan de 200.000 Toyota’s Yaris Cross die in dat jaar in het Franse Valenciennes werden gebouwd. In de verkoopcijfers zijn de verhoudingen uiteraard ongeveer hetzelfde, of we nu naar Europa of naar Nederland kijken.
Is dat raar?
De compacte Toyota is dankzij zijn hybride aandrijflijn lekker zuinig, heeft een van de grootste bagageruimtes uit zijn klasse, rijdt uitstekend en geeft de consument ook nog veel vertrouwen dankzij het ijzersterke kwaliteitsimago dat nu eenmaal aan Toyota kleeft.
Wat was de aanleiding voor deze test?
De Yaris Cross en de Captur hebben eerder tegenover elkaar gestaan, maar sindsdien kregen beide modellen een update. Toyota besloot eind 2023 alleen het hoognodige aan de Yaris Cross te veranderen. De auto kreeg nieuwe wielen, nieuwe lakkleuren, een nieuw infotainmentsysteem en optioneel een wat krachtiger versie van de bekende hybride-aandrijving, waarmee de niet-hybride-variant trouwens wel meteen komt te vervallen. De tweede generatie van de Renault Captur is met geboortejaar 2019 net wat ouder dan de Yaris en kreeg in 2024 een veel uitgebreidere update, die we met recht een facelift mogen noemen. De gehele neus is vervangen door een strakker exemplaar, passend bij de design-metamorfose die Renault met de Scenic heeft ingezet. In het geval van de Captur past het hoekige front niet zo mooi bij de juist sterk afgeronde koets, maar vooruit.
Zijn de interieurs van de Renault Captur en Toyota Yaris Cross nog een beetje actueel?
Het interieur van de Captur is duidelijk niet van de allerlaatste Renault-lichting, maar echt ouderwets is het toch ook niet. Een grote verbetering is er dankzij de komst van een nieuw infotainmentsysteem, dat nu standaard is gekoppeld aan een groot 10,4-inch scherm en draait op een Android Automotive-besturingssysteem. Dat maakt het snel, uitgebreid, toekomstbestendig en overzichtelijk, erg fijn dus. Ook bij Toyota verscheen er nieuw infotainment, zij het zonder inmenging van Google of een andere bekende tech-gigant. Ook hier is het nieuwe systeem een flinke verbetering ten opzichte van de oude situatie, al maakt Toyota’s Smart Connect-systeem net wat minder indruk dan Renaults Open R-omgeving. Bij Toyota zijn dit nieuwe systeem en het grotere 10,5-inch scherm bovendien niet standaard. Instapversies krijgen nog gewoon het ‘oude’ 9-inch scherm mee. Ongeacht die keuze is het Yaris Cross-interieur een degelijk geheel met een toch nog behoorlijk leuke vormgeving en prima materialen. De Captur blijft qua bouwkwaliteit iets achter, maar maakt indruk met fraaie details als aluminium afwerking voor de raamknoppen en de ‘zwevende’ middenconsole die zo typisch is voor dit model.
Hoe zit het met de ruimte aan boord van deze auto’s?
Een goede zitpositie vinden lukt in beide modellen wel, maar kost in de Captur iets meer moeite. Verder naar achteren wordt het verschil tussen de twee groter. De Renault biedt achterin ook aan volwassenen nog best een goede plek en ‘verwent’ achterpassagiers bovendien met ventilatieroosters en usb-poorten. De Yaris Cross is hier opvallend krapper, maar ook slechter afgewerkt en ontbeert de voorzieningen die de Renault wel heeft. Qua bagageruimte is het min of meer een gelijkspel.
Renault Captur
Toyota Yaris Cross
Welke van deze merken maakt de beste hybride?
Dat hangt enigszins van je prioriteiten af. Het extra vermogen van de Hybrid 130-versie van de Yaris Cross komt vooral door de montage van een krachtiger elektromotor en dat is goed nieuws, want het betekent dat de 1,5-liter driecilinder benzinemotor wat wordt ontlast en zich dus meer op de achtergrond houdt. Verwacht daar evengoed geen wonderen van, want een fan van zware belasting is deze kleinste onder de Toyota-hybrides nog altijd niet. De eveneens hybride Captur blijkt een beschaafder type en is goed doorontwikkeld. Schakelen op onverwachte momenten doet hij nog steeds wel, maar schokkerig is hij niet meer en het samenspel tussen het elektrische deel en de atmosferische 1,6-liter-viercilinder verloopt soepel. Met een systeemvermogen van 145 pk is de Renault nog wat krachtiger dan de Toyota-aandrijflijn, al is de Captur ook zwaarder en dus zeker niet wezenlijk sneller. Belangrijk is wel dat presteren hier met meer gemak en plezier lijkt te gaan, al is de Toyota wel zuiniger. De Franse aandrijflijn heeft in deze toepassing trouwens een eigenaardigheid die vooral in Nederland irritant kan zijn: bij 100 km/h schakelt hij continu de motor in en weer uit. Dat is goed te horen en wie het eenmaal heeft opgemerkt, kan het moeilijk negeren.
Welke auto rijdt er beter, de Renault Captur of de Yaris Cross?
De Renault is vooral een comfortabele reispartner. Zijn onderstel is mooi in balans en de besturing is prettig afgewogen en voldoende direct. Niets mis mee dus, al doet de Toyota het met zijn iets geraffineerdere onderstel nog iets beter. Toyota heeft inmiddels een naam hoog te houden op dit gebied en dat komt ook – of zelfs – door de toch vrij hoge en smalle Yaris Cross, die net als zijn grotere broertjes erg goed rijdt. Hij is scherp en best dynamisch, heeft veel grip en biedt ook gewoon veel comfort.
Is er nog sprake van een doorslaggevend prijsverschil?
De 130 pk sterke versie van de hybride aandrijflijn van de Yaris Cross is standaard vanaf het derde uitrustingsniveau. De twee goedkoopste varianten krijgen nog gewoon de 115 pk versie mee en er is niet één versie waarbij er vrije keuze is tussen een van de twee krachtbronnen. Wie per se 130 pk wil, betaalt daardoor minstens €37.595. Als 115 pk ook genoeg is, stap je voor €31.295 in een Yaris Cross Hybrid 115. De hybrid 130 is minstens een Executive en biedt ten opzichte van de goedkoopste versie dus niet alleen dat extra vermogen, maar ook veel extra luxe. Iedere Yaris Cross heeft klimaatregeling, veel rijhulpsystemen en (16-inch) lichtmetaal, maar met halogeenkoplampen en het simpeler infotainmentsysteem laat de basisversie toch echt wel wat te wensen over.
De hybride Captur is er vanaf €32.390. Dan heb je wel meteen 145 pk, maar niet de adaptieve cruisecontrol en automatische airco die de Toyota wel standaard heeft. Daar staat tegenover dat de Captur standaard ledkoplampen en een volwaardig multimediasysteem (zonder navigatie) meekrijgt, maar ook hier is de roep van de luxere versies goed hoorbaar. Wie er gehoor aan geeft, komt al snel tot de conclusie dat de Renault bij een vergelijkbare uitrusting een slagje goedkoper is dan de Toyota, vooral omdat de Japanner ondanks een recente prijsverlaging best aan de prijs is. Onder de streep is de Yaris Cross snel duurder dan de Captur.
Bron: AutoWeek