Zijn de Renault Captur en Jeep Avenger in deze dubbeltest echte hybrides?
Mild-hybrid systemen komen in veel soorten en maten voor, maar zo mild als in de Renault Captur zien we ze niet vaak meer. In feite gaat het hier om een wat uitgebreider start/stop-systeem. Als je je voet op de rem hebt, slaat de 1,3-liter viercilinder turbomotor vanaf zo’n 15 km/h al af in plaats van pas bij stilstand zoals een traditioneel start-stop-systeem. Daar blijft het bij. In een tijd waarin veel auto’s de verbrandingsmotor al uit kunnen zetten als je dénkt aan het loslaten van het gaspedaal, voelt dat toch een beetje mager.
Ook de rest van de aandrijflijn doet ons nou niet bepaald steil achteroverslaan. Op papier levert de 1.3 met 160 pk en 270 Nm echt fors meer vermogen dan de Jeep en volgens de fabriek zou hij meer dan twee tellen sneller naar de 100 moeten sprinten, maar in de praktijk komt het er allemaal niet echt uit. Eigenlijk is het grootste voordeel dat je een viercilinder hebt. Hoewel moderne motorsteunen en balansassen een driecilinder verrassend soepel kunnen maken, loopt zo’n viercilinder nu eenmaal van nature mooier en dat merk je in een directe confrontatie. Helaas gooit de automaat met dubbele koppeling vaak roet in het eten. Hij lijkt soms niet helemaal te weten wat er nu precies van hem verwacht wordt en bij wegrijden levert dat nog weleens wat hortende taferelen op. Zeker als je de auto-hold-functie gebruikt, willen die twee systemen echt niet lief met elkaar spelen.
Dan over naar de Jeep, die op papier met afstand de onderliggende partij zou moeten zijn met z’n 100 pk en 205 Nm sterke 1,2-liter driecilinder. In de praktijk zijn de prestaties echter bijna hetzelfde. Voor een deel wordt dat verklaard door het mild-hybrid systeem, want de elektromotor levert hier bijna 30 pk aan vroeg beschikbaar vermogen, dat op papier niet wordt meegerekend. Daardoor heb je, zeker onder in het toerenbereik, vaak méér vermogen beschikbaar. Afgezien van wat extra trillingen op lage snelheid voelt het systeem bovendien echt geraffineerder. De nieuwe automaat met dubbele koppeling heeft veel minder last van keuzestress dan z’n voorganger met acht versnellingen en op stadse snelheid kan de elektromotor het werk soms zelfs (een paar) honderd meter in z’n eentje af. De Mild Hybrid van Stellantis is in de praktijk stiekem (bijna) een full-hybrid! Dat zie je terug in het verbruik, terwijl het je in prestaties eigenlijk niets kost. Klasse.
Jeep Avenger
Renault Captur
Zit het mooiste interieur in deze dubbeltest in de Renault Captur of de Jeep Avenger?
Ook het interieur van de Jeep scoort de nodige punten, al komt dat niet zozeer door de klasse die het uitstraalt. De materialen zijn namelijk van de doelmatige, harde soort. Maar: het werkt eigenlijk allemaal heel vanzelfsprekend. De meest irritante veiligheidshulpjes kunnen met een lange druk op de knop in één keer uit, de zitpositie is heel volwassen en hoewel het infotainmentsysteem niet supermodern is, laat het zich wel in ruime mate personaliseren. Daardoor irriteert het niet, wat treurig genoeg een aanbeveling is tegenwoordig. Naar de maatstaven van het segment is de Avenger bovendien nog best ruim. Hoewel je er geen verhuisservice mee begint, is 280 liter meestal voldoende en een volwassene past prima op de achterbank.
Toch heeft de Renault Captur hier de winnende kaarten, niet in de laatste plaats door de standaard verschuifbare achterbank. Daardoor kun je wat beenruimte van de achterpassagiers opofferen voor meer bagageruimte of andersom. Het geeft de Captur net wat meer veelzijdigheid en voor een B-segment SUV is het echt een ruime auto. En een fraaie bovendien, want voorin ziet het er allemaal verzorgder uit dan in de Jeep. Het werkt bovendien even goed, al kun je aan het infotainmentsysteem minder personaliseren. Dat komt van Google en is zoals Google vindt dat het goed is. Gelukkig weten ze bij Google bijna alles over je, dus het werkt inderdaad prima.
Jeep Avenger
Renault Captur
Welke auto heeft het beste onderstel in de test, de Renault Captur of de Jeep Avenger?
Renault staat de laatste jaren niet alleen bekend om mooie interieurs, maar ook om fijne onderstellen. Dat maakt de Captur in ieder geval waar. Natuurlijk is de onderhuidse techniek vrij eenvoudig, daar voel je echter weinig van. Er is behoorlijk wat comfort, de veerwegen zijn mooi lang en de demping adequaat. Daarnaast is de gripreserve ruim voldoende. Een heel fijne allrounder dus met een minpunt, al is dat gelukkig een optie. De 19-inch wielen zijn wat te veel van het goede. Op gaten bonkt de auto daardoor meer dan nodig en dat doet afbreuk aan de rest van het onderstel. Gelukkig zijn ze niet verplicht, alleen de Esprit Alpine-versie heeft ze standaard. En die zou je omwille van de nalatenschap van Jean Rédélé (de oprichter van sportwagenmerk Alpine) eigenlijk op morele gronden al niet moeten overwegen.
Over naar de Jeep, die zo’n beetje het andere uiterste is in dit opzicht. Was je zonder kijken ingestapt, dan zou je denken dat het een Citroën is, zo soft is het onderstel. Vaak is dat best prettig omdat het onderstel veel meer absorbeert dan dat van de Renault. Soms echter zou je toch wat meer grip wensen. De combinatie van eco-banden en een dergelijk zachte afstemming maakt het vinden van de grens namelijk wel erg eenvoudig. Het gebeurt zelfs weleens onbedoeld.
Renault Captur
Jeep Avenger
Wat kosten de Jeep Avenger en Renault Captur in deze dubbeltest?
Zoals gebruikelijk hebben we van beide merken niet bepaald de basisversie meegekregen en dat zie je terug aan de uitrusting maar ook aan de prijs. In principe begint de Jeep Avenger als Mild Hybrid bij €32.900, dat loopt echter voor de hier geteste Summit al op naar €37.400. Doe er dan nog wat snuisterijen bij als een uitgebreid audiosysteem, geïntegreerde navigatie en elektrische verwarming van stoelen en stuur, en de teller breekt door de grens van 40 mille om te stoppen bij €40.260. Uiteraard heb je dan een bijzonder complete auto waarin het je aan niets wezenlijks hoeft te ontbreken, maar voor een 100 pk sterke B-segmenter is het een heel fors bedrag.
Wat dat betreft is de pk-prijsverhouding van de Captur op papier beter, al zijn de prestaties in de praktijk dus niet eens zoveel beter. En ook hier gaat het om een fors bedrag. Met de 160 pk mild hybrid-motor begint de Captur bij €35.590 voor de Techno, de hier geteste Esprit Alpine moet €37.790 opleveren en inclusief opties hebben we het over €42.357. Ook in de Captur zit dan alle luxe die een mens kan wensen. Maar zo mild als z’n hybride is, zo pittig is de prijs.
Bron: AutoWeek