Dubbeltest: Peugeot e-3008 vs. Renault Scenic E-Tech

Dubbeltest: Peugeot e-3008 vs. Renault Scenic E-Tech

Ze lijken best op elkaar, die Scenic en 3008, hoe kan dat?
De Fransman Gilles Vidal was van 2010 tot 2020 werkzaam voor Peugeot. Als Director of Style was hij daar verantwoordelijk voor de opvallende led-slagtanden, agressieve lichtunits en strakke vouwen die we sindsdien op elke Peugeot tegenkomen, van de succesvolle 208 tot de sierlijke 508. Na Peugeot vertrok Vidal naar Renault en het effect daarvan begint nu duidelijk te worden. Hoewel Renault zelf spreekt van een evolutie van het bestaande design vinden wij het eerder een revolutie. De elektrische Megane E-tech is nog volgens de ‘oude’ stijl getekend en heeft organische vormen en wulps gebogen dagrijlichten, maar de Scenic is veel strakker en rechtlijniger. In de verticale dagrijlichten, naadloos in de carrosserie overlopende grille, donkere achterlichten en bijzondere wielen zien we allerlei zaken terug die ook Peugeots al jaren kenmerken, de nieuwe e-3008 niet uitgezonderd. Waar Vidal bij Renault voor een duidelijke design-omslag zorgt, doet zijn vertrek dat dus vooralsnog niet bij Peugeot.
Allebei zijn ze nieuw, dus er valt dus veel te vertellen?
Jawel, beide auto’s in deze test zijn gloednieuw en daarmee is deze test een heel bijzondere. Doorgaans is één nieuwkomer de aanleiding en uitdager van zo’n test en toetsen we die auto aan een gevestigd model. Voor beide merken zijn dit bovendien zeer belangrijke auto’s. De e-3008 roept van de twee nog de minste vragen op. Dit is immers ‘gewoon’ de elektrische versie van de verder identieke nieuwe 3008 op benzine, die gelijktijdig wordt gelanceerd. Deze auto is voor Stellantis van levensbelang, want het platform dat onder de 3008 schuilgaat, zal in de nabije toekomst voor heel veel andere merken en modellen worden gebruikt. De Renault Scénic was tot 2023 een rasechte MPV, maar keert nu in een andere vorm en zonder accent aigu op de ‘e’ terug. Anders dan de 3008 is het geen echte SUV, maar met zijn rechte neus en grote wielkasten heeft de Scenic alle MPV-trekjes wel afgeschud. De cross-over die er nu staat, is bovendien altijd elektrisch. In technisch opzicht is de Scenic het grote broertje van de Megane E-Tech. Beide Renaults staan op het voorwielaangedreven CMF-EV-platform en ook de Scenic zit qua maatvoering en prijs wat onderin zijn segment. Die Scenic is in alle richtingen iets compacter dan de 3008, maar heeft wel een verder naar achteren doorgetrokken dak en een grotere wielbasis. Mede daardoor is hij vanbinnen juist de ruimste van de twee. Onder het rolscherm is dat verschil met 545 tegen 520 liter bijna verwaarloosbaar, als je laadt tot het dak wordt het met 1.670 tegen 1.480 liter al groter en op de achterbank is het in de Scenic duidelijk beter toeven dan in de 3008. Hoewel diens aflopende daklijn doet vrezen voor de hoofdruimte blijkt het in de praktijk vooral de beenruimte die beperkt is. Ook in de 3008 is heus goed te zitten, maar zo riant als in de Scenic is het zeker niet en dat is ook bij het plaatsen van kinderzitjes een nadeel.
Renault
Peugeot
Niet zacht
Dat de Scenic een half slagje lager in de markt staat, blijkt ook uit het motorenaanbod. Beide merken bieden twee aandrijflijnen aan, maar voor hetzelfde geld koop je bij Renault de topper en bij Peugeot de instapper uit het gamma. Met 73 kWh en een opgegeven bereik van 525 km biedt die voordeligste e-3008 al adequate cijfers, maar de Renault komt met 87 kWh en 625 kilometer toch echt een klap verder. Op vermogensgebied liggen de twee veel dichter bij elkaar, maar de Peugeot is wel een flink stuk zwaarder. Dat is te merken, want snel is deze e-3008 gewoon niet. Dat klinkt misschien wat verwend voor wie de 0-100-tijd van zo’n negen tellen ziet staan, maar van elektrische auto’s in dit prijssegment zijn we gewoon meer gewend. De Renault is evenmin een Tesla, maar voelt en is toch net even vlotter. De mate van recuperatie kun je in beide auto’s regelen met flippers achter het stuur, terwijl in beide auto’s het rempedaal nodig is om volledig tot stilstand te komen. Ook het veercomfort heeft wat te lijden onder het hoge gewicht van de Peugeot. De onderstel-ingenieurs hebben binnen de grenzen van het mogelijke heus goed werk geleverd, maar hobbels en kuilen worden evengoed niet zo gracieus weggewerkt. De lichtere en lagere Renault voelt meer in balans en is daardoor niet alleen trefzekerder en lichtvoetiger, maar ook wat comfortabeler dan de Peugeot. Verwar dat trouwens niet met ‘zacht’, want het beeld van Franse waterbedden is al heel lang achterhaald. Beide auto’s zijn stevig afgestemd en hebben een directe besturing, die in de Scenic wat meer tegendruk en gevoel biedt dan we bij het kleine 3008-stuurtje ervaren. Hoewel beide auto’s voorwielaandrijvers zijn en we dat niet optimaal achten voor EV’s levert het geen grote problemen op. Vooral in de Renault zijn soms wel wat aandrijfreacties voelbaar, maar over het algemeen krijgen de auto’s hun vermogen goed op de weg.
Gezellig

Dat we in de Renault een prettiger zitpositie vinden, speelt natuurlijk ook mee. Dat de eigenwijze i-Cockpit-opstelling van Peugeot wat polariserend is, weten we nu wel en is niet per se een nadeel. In de nieuwe 3008 staat het stuur naar onze smaak echter net even te ver weg, wat in combinatie met de laag geplaatste en vooral in het midden te harde armsteunen op den duur vermoeiend is. De conventionelere Scenic valt alleen tegen als je op een hoge SUV-zit hoopt, want die biedt deze auto nauwelijks. De 3008 is en voelt veel hoger, dus kijk je hier veel meer over andere auto’s heen. Peugeot heeft een naam hoog te houden als het gaat om interieurs en die wordt door deze nieuwe 3008 niet bezoedeld. Het uit lagen opgebouwde geheel oogt harmonieus en hypermodern, maar is tegelijkertijd warm en gezellig. In het gebruik van pianolak – nu ook op de stuurknoppen – is Peugeot wat doorgeschoten, maar als totaalplaatje klopt dit binnenste zeker. Helemaal bovenop ‘zweeft’ een gebogen schermcombinatie die in de duurdere versies ogenschijnlijk één geheel vormt. Lager vinden we nog een touchscreen, waarin allerlei snelkoppelingen kunnen worden geplaatst. Dat klinkt handig, maar de uitwerking kan beter. Peugeot heeft nogal een sterke mening over welke functies hier wel en welke er niet kunnen worden neergezet, dus kan lang niet alles. Doordat nagenoeg elke aanraking een soort animatie oproept, voelt het scherm traag en stroperig aan. Dat is een klacht bij nagenoeg alle Stellantis-producten, maar valt anno 2024 en in zo’n verder zo moderne auto wel extra op. Dat ook iets als de stoelverwarming ergens diep in een menu zit verstopt en zich alleen op een omslachtige manier laat bedienen, is een regelrechte misser.

Het Renault-dashboard kent een wat traditionelere opstelling en oogt strakker en opgeruimder. Toch komt ook dit interieur sfeervol over. Hoogwaardig is het ook, mede door de algehele bouwkwaliteit en de degelijke indruk die wordt gewekt door knoppen en schakelaars. Er zijn trouwens ook meer knoppen dan in de Peugeot, zoals voor de klimaatregeling. Heel slim is de ‘My Safety Pro’-knop links van het stuur, die een reeks vooraf ingestelde veiligheidssystemen in één klap uitschakelt. In tijden van piepjes en overmatige bemoeizucht is dat eigenlijk hoe elke fabrikant dat zou moeten doen. Renault heeft een paar jaar geleden zijn meerdere erkend in Google als het gaat om besturingssystemen, dus heeft ook de Scenic nu Android-infotainment. Dat is een uitstekende keuze. Het verticale scherm reageert snel op aanrakingen, kent een logische indeling en is via de Play Store met allerlei apps aan te kleden. Samen met het standaard aanwezige Google Maps, dat niet alleen files feilloos herkent, maar ook keurig voorspelt wat het resterende accu-percentage bij aankomst zal zijn, maakt het systeem daarmee Android Auto en Apple CarPlay feitelijk overbodig. Overigens maakte de Renault bij ons niet altijd automatisch verbinding met de (Android-)telefoon en viel in de Peugeot soms de bel-verbinding weg, dus helemaal feilloos lijken beide systemen niet te zijn. De op deze pagina’s getoonde auto’s zien er met hun enorme wielen, adaptieve ledlampen en fraai afgewerkte interieurs natuurlijk gelikt uit, maar we hebben het dan ook over afgeladen topmodellen. Die GT (Peugeot) en Iconic liggen qua prijs net als de basisversies dichtbij elkaar. Bij Renault ben je dan op een (vast) panoramadak en een kleur na meteen klaar, bij Peugeot betaal je ook nog bij voor onder meer een audiosysteem en een warmtepomp. Helemaal afgeladen is de Peugeot dus een paar duizend euro duurder, al is hij dan ook nog luxer en zijn zaken als een elektrisch verstelbare passagiersstoel en stoelverwarming achterin in de Renault niet leverbaar. Uitgaande van wat rationeler uitgevoerde auto’s is het prijsverschil tussen deze twee Franse nieuwkomers niet doorslaggevend groot.



Bron: AutoWeek