In september 2024 toverde Renault tijdens de IAA Transportation in Hannover het doek van de Estafette Concept. Dat futuristisch ogende studiemodel gold als een regelrechte aankondiging van een nieuwe bedrijfswagen die in 2026 op de markt zou komen. Hoewel die Estafette Concept zijn naam deelde met een verre voorvader van de Trafic, is de nu gepresenteerde Renault Estafette niet de opvolger van Renaults huidige middelgrote bedrijfswagen. De Renault Trafic krijgt namelijk een eigen opvolger. Die heet gewoon weer Trafic en is samen met de Goelette – een variant daarvan die geschikt is voor conversies – nu ook in productietrim getoond.
Nieuwe Renault Trafic E-Tech Electric.
Nieuwe Renault Trafic E-Tech Electric
We beginnen met de nieuwe Renault Trafic, dat is immers de nieuwkomer met de bekendste naam. De nieuwe Renault Trafic luistert officieel naar de naam Trafic E-Tech Electric en dat kan maar een ding betekenen: hij heeft een volledig elektrische aandrijflijn. De huidige generatie Trafic – die al sinds 2014 meedraait – is er enkel met dieselmotoren. Uitgebreide technische specificaties van de nieuwe Trafic E-Tech Electric geeft Renault nog niet vrij. Wel zegt het dat de Trafic minder dan 1,9 meter hoog is en dat de draaicirkel van de bedrijfswagen vergelijkbaar is met die van een Renault Clio. De nieuwe bestelbus heeft aan de voorzijde een paneel waarin het merklogo, de led-dagrijverlichting en horizontale ledstrepen zijn ondergebracht. De daadwerkelijke koplampen zitten lager in het front. Aan de achterzijde van het getoonde exemplaar met twee achterdeuren treffen we verticaal georiënteerde achterlichten. We sluiten echter niet uit dat er ooit nog een nieuwe Trafic met dieselmotoren komt, maar die zal uiteraard niet ‘E-Tech Electric’ heten en deelt mogelijk geen schroefje, boutje of moertje met deze elektrische Trafic E-Tech Electric.
Renault Goelette E-Tech Electric
Dat brengt ons bij de Renault Goelette. De Estafette, waar we straks op terugkomen, is niet de enige nieuwe bedrijfswagen van Renault met een retro-naam. Modelnaam Goelette – feitelijk de Renault 1.000 kg – werd namelijk in de tweede helft van de jaren vijftig geïntroduceerd. De nieuwe Goelette is in zekere zin de variant van de nieuwe Trafic die geschikt is voor diverse soorten conversies. Hij komt als chassis-cabine, met een grote gesloten laadbox en als kipper. Tot de B-stijl is de auto identiek aan de Trafic. Ook de Goelette heeft de toevoeging ‘E-Tech Electric’ achter zijn naam en heeft dus een elektrische aandrijflijn.
De nieuwe Renault Goelette E-Tech Electric
Nieuwe Renault Estafette E-Tech Electric
De nieuwe Renault Estafette E-Tech Electric is zoals gezegd de productieversie van de Estafette Concept die in 2024 werd getoond. De nieuwe Renault Estafette is 5,27 meter lang en 1,92 meter breed. Een flinke jongen dus, zeker als je meerekent dat de bus maar liefst 2,6 meter hoog is. Personen tot 1,9 meter lang kunnen zonder te bukken van het cabinedeel naar de laadruimte lopen. Net als de nieuwe Trafic en Goelette heeft de Estafette een flinke raampartij waarbij de voorruit en de zijruiten optisch één geheel vormen. Renault voorziet voor de Estafette vooral een toekomst in stedelijk gebied. We lijken hier dus niet te maken te hebben met de opvolger van de Master.
De nieuwe Renault Estafette E-Tech Electric.
Volvo en Flexis
Het splinternieuwe bedrijfswagentrio van Renault is ontwikkeld door Flexis. Flexis is een bedrijf dat is opgericht door Renault Group. Volvo Group en CMA CGM Group. Het platform dat door Flexis is ontwikkeld en dat je onder de nieuwe bedrijfswagens treft, is een EV-basis waarbij software een grote rol speelt. Het drietal rolt vanaf 2026 van de band in het Franse Sandouville waar momenteel de huidige Trafic het levenslicht ziet.
Bron: AutoWeek