Binnenin de nieuwe Renault 5 zien we hier en daar toch nog wat onderdelen terug van andere (elektrische) Renaults, maar veel zijn dat er niet. Het stuurwiel hoort erbij, net als de schakelaars voor richtingaanwijzers en ruitenwissers en die typische bedieningssatelliet die Renault altijd gebruik voor het audiosysteem. Daarboven zit de hendel waarmee je de rijrichting selecteert. Het totaal aantal hendels aan de rechterzijde van de stuurkolom komt daarmee op drie, en dat is net als in de Megane E-Tech, Austral en Espace gewoon best veel.
Toch is de 5 ook in dit opzicht net even anders. Het ‘versnellingspookje’ is uniek voor dit model en ontbeert een knop op het uiteinde, die je in de genoemde modellen gebruikt om de P(-ark)-stand te selecteren. In plaats daarvan bestaat de keuze slechts uit D, N en R. Wie parkeert, zet hem in N en als de automatische handrem dan wordt aangetrokken, vind je de auto als het goed is terug waar hem hebt achtergelaten. Toch fijn, want dat lukt niet iedere 5-rijder.
Leuk en aardig, maar waarom heeft die 5 dan geen P-knop? Dat heeft alles te maken met de personalisatiemogelijkheden die Renault voor dit model wil bieden. Zelfs dit ‘pookje’ kun je vervangen door een exemplaar met een kleur of opdruk naar keuze, en dat kan door het ontbreken van die knop heel eenvoudig. Nu is het immers niet meer dan een hendel, waarvan de bewegingen pas in de stuurkolom tot een signaaltje leiden.
‘WT5, een stokbroodmandje!’
Het uiteinde van die hendel kan eenvoudig worden vervangen door allerlei geestige alternatieven. Een leuk gestileerd 5-je en een Franse vlag liggen voor de hand, maar wat dacht je van een ‘pookje’ met de tekst ‘WT5’ erop? Spreek dat maar eens hardop uit, en je weet wat ze bedoelen. Renault biedt nog veel meer geinig spul aan voor de nieuwe retro-EV, en dat aanbod wordt in de toekomst vast niet kleiner. We noteren een heleboel 3d-geprinte vakjes en bakjes, stickers, maar ook een rieten mandje dat kan dienstdoen om je stokbrood te vervoeren. Het meest Franse accessoire ooit, en dat past wel bij de 5.
Bron: AutoWeek