Dit is de Renault 5 E-Tech Electric: tot 400 kilometer bereik en vanaf 25 mille

Dit is de Renault 5 E-Tech Electric: tot 400 kilometer bereik en vanaf 25 mille

Wie niet weet dat de Renault 5 terugkeert, is vermoedelijk voor het eerst in jaren op internet te vinden. De eerste geruchten over deze auto kwamen al voor de onthulling van de concept-car, die op zijn beurt werd gevolgd door de belofte dat de marktintroductie in 2024 zou volgen. In de tussentijd konden we je spionagebeelden, teasers, patentplaten en allerlei brokjes informatie voorschotelen, dus het Vijfje heeft de gemoederen de laatste tijd aardig beziggehouden. Aan het wachten komt nu een eind, want dit is definitief de productierijpe Renault 5.
Uiterlijk
De nieuwkomer heet officieel ‘Renault 5 E-Tech Electric’, maar ‘Renault 5’ voldoet ook en we zien Renault hier en daar ook het historisch verantwoorde ‘R5’ gebruiken. Mag allemaal, meldt de importeur. Het uiterlijk van de nieuwe EV is volgens zijn makers geïnspireerd op zowel de oer-5 als de latere ‘Supercinq’ en zelfs de heftige 5 Turbo uit de jaren 80. Van laatstgenoemde herkennen we onder meer de stoelen en de (nep-)opening aan de buitenzijde van de achterlichtunits, terwijl de Supercinq als inspiratiebron voor het front diende en de achterzijde aan alle verschijningsvormen van de 5 doet denken. De schuin aflopende kont en hoge, verticale achterlichtunits zijn bijvoorbeeld typisch ‘5’, maar nu wel helemaal modern. Led-techniek en een slimme samensmelting van materialen maakt van deze units ware kunststukjes, waarbij de ondoorzichtige zwarte gedeeltes naadloos overgaan in de oplichtende stukken en de ingenieuze ribbelvorm de rijwind op soepele wijze naar de achterzijde begeleidt. Ook aan de voorzijde wordt er creatief gespeeld met verlichting. De pupil-achtige led-elementen in de koplampunits vallen op, maar het ‘ruitje’ in de motorkap is nog veel opvallender. Het verwijst naar de luchtinlaat die de eerste Vijfjes hier hadden en laat door een oplichtende ‘5’ zien hoe vol de accu is, althans met een aangekoppelde laadkabel.
De 5 in dit ‘luchtrooster’ geeft een indicatie van de laadtoestand als de laadkabel is aangekoppeld.
Formaat en ruimte
Anders dan de Vijfjes van weleer is de nieuwe altijd een vijfdeurs hatchback, al zijn de achterste portiergrepen onopvallend weggewerkt. Dat de nieuwkomer veel groter is dan voorheen zal niemand verbazen. Met een lengte van 3,92 meter is hij echter wel 9 centimeter korter dan een Clio en zelfs 16 centimeter korter dan de Zoe, die de 5 als compacte EV vervangt in het gamma van Renault. De wielbasis is 4 centimeter korter dan die van een Clio en daarmee zijn de overhangen voor en achter toch nog lekker kort. De Renault 5 heeft standaard 18-inchwielen, uniek groot voor dit segment.

De bagageruimte is met 326 liter niet uniek groot, al was het maar omdat zowel de Zoe als de Clio (mits niet-hybride) ruimer zijn. Hij is echter wel goed bruikbaar. Wie toch meer wil meenemen, kan een aanhangertje van maximaal 500 kg aankoppelen. Achterin zitten gaat met een lengte van 1,84 meter net, maar overhouden doet het bepaald niet. De hoge vloer zorgt bovendien voor een wat onprettige zithouding, dus de achterbank is vooral geschikt voor kinderen.
Interieur
Met verticale stikseltjes op de rechterkant van het dashboard en een bijzonder motiefje in het hemeltje is duidelijk geprobeerd om ook het binnenste van de 5 wat retro-elementen te geven, maar toch oogt de auto vanbinnen vooral modern. Renault kiest voor een opvallende cockpit-opstelling met een duidelijk naar de bestuurder toegekeerde middenconsole. Hoewel we verschillende onderdelen herkennen uit andere Renaults, is de sfeer aan boord heel anders dan in bijvoorbeeld een Megane E-Tech. Dat komt onder meer door die knipogen naar het verleden, maar ook door de horizontale oriëntatie van beide schermen en de opvallende, eveneens liggend geplaatste ventilatieroosters. Het kleurgebruik kan rustig creatief worden genoemd en verschilt sterk per versie. Zo heeft topversie Iconic Cinq standaard grotendeels gele bekleding, terwijl de Techno veel blauwe accenten meekrijgt. Het multimediasysteem draait op Android Automotive-techniek van Google en heeft dus Google Maps, naar wens aangevuld met andere apps. Het is ten opzichte van andere Renaults met dit systeem wel voorzien van een speels laagje, onder meer in de vorm van avatar ‘Reno’. Die digitale assitent heeft de vorm van een Renault-wybertje en is een soort digitale belichaming van de spraakassistent.

Anders dan in de video wordt gezegd, zijn stoelen met deze opvallende vorm wel degelijk standaard.
Platform en aandrijflijn
De Renault 5, die gewoon in Frankrijk wordt gebouwd, is de eerste auto die gebruikmaakt van het AmpR-Small-platform. Dat werd voorheen ook wel CMF-B-EV genoemd. Helemaal nieuw is deze basis niet, want om de kosten te drukken heeft Renault onder meer de voorwielophanging van de Clio en de Captur gebruikt. Het accupakket is volgens de Fransen veel eenvoudiger van opzet, vooral doordat het uit slechts vier grote modules bestaat. Het gaat in alle gevallen om een NMC-batterij met maximale energiedichtheid en Renault laat de LFP-oplossing zonder zeldzame aardmetalen hier dus even voor wat het is. Met vier modules heeft de 5 52 kWh, goed voor een nog nader te specificeren rijbereik van zo’n 400 kilometer. Er komen ook versies met 40 kWh, wat wordt bereikt door binnen dezelfde behuizing slechts drie van de vier modules te monteren. Met deze kleinere accu komt de Renault zo’n 300 kilometer ver.

De voorin geplaatste elektromotor lijkt sterk op die van andere elektrische Renaults, maar is er in verschillende vermogensvarianten. De basisversie heeft 95 pk, maar ook de sterkere 120 pk-variant heeft de 40 kWh-accu. De voorlopige topversie heeft 150 pk en de grotere 52 kWh-accu. Snelladen gaat hier met maximaal 100 kW; de 40 kW-versie houdt het bij 80 kW. Door de kleinere accucapaciteit van laatstgenoemde is de accu in beide gevallen in een halfuurtje weer vol, althans als je 80 procent als ‘vol’ ziet en het startpunt 15 procent was. ‘One-pedal-driving’ is aanvankelijk niet beschikbaar op de Renault 5, maar daar komt al snel verandering in. Tijdens de onthulling vangen we op dat de Renault 5 in een later stadium schakelflippers krijgt zoals de Megane E-Tech die ook heeft. Met die flippers kun je dan onder het rijden de mate van recuperatie bijstellen, waarbij de heftigste versie de auto helemaal tot stilstand brengt zonder tussenkomst van het rempedaal.
Prijzen en introductiemoment
De lader van de Renault 5 is ook interessant. De Renault kan namelijk zoals beloofd bidirectioneel laden, met V2L én Vehicle-to-Grid-functionaliteit. Daar moet je energieleverancier ook klaar voor zijn, maar toch. De instapversie met 95 pk heeft deze lader niet, maar kwalijker is dat deze uitvoering ook geen DC-snellaadmogelijkheid heeft. Wie incidenteel een langere rit heeft, moet dus even doorsparen. Het goede nieuws: duur hoeft de 5 dan alsnog niet te zijn. Het feestje begint namelijk al bij 25 mille en daarmee is de nieuwe Renault 5 een van de goedkoopste EV’s op de markt. Deze basisversie volgt wel pas een paar maanden na de duurdere uitvoeringen. Die verschijnen al dit jaar: de marktintroductie van de Renault 5 staat voor september 2024 gepland.



Bron: AutoWeek