Dit is de flink vernieuwde Renault Captur

Dit is de flink vernieuwde Renault Captur

Highlights Renault Captur

Compleet nieuwe voorzijde
Nieuw infotainment
Vier motoren, maar geen plug-in hybride meer

Renault was zeker niet de eerste fabrikant die met een compacte cross-over op de proppen kwam. Toyota verkocht al sinds 2008 de Urban Cruiser, Nissan sinds 2010 de Juke en Peugeot introduceerde daags voordat de eerste Renault Captur werd geïntroduceerd zijn 2008. De Renault Captur bleek echter een regelrecht schot in de roos. Alleen al in Nederland gingen er jaarlijks duizenden van over de balie. Hoewel de in 2019 geïntroduceerde tweede en huidige generatie Captur in de Nederlandse verkoopcijfers het succes van zijn voorganger bij lange na niet evenaart, doet Renault er internationaal heel goede zaken mee. Bijna vijf jaar na marktintroductie krijgt de Renault Captur een facelift. Vrij laat én vrij grondig.
Dat de Renault Captur op de snijtafel vrij hardhandig is aangepakt, is eenvoudig te verklaren. Sinds de introductie van het model heeft Renault zijn designtaal namelijk flink veranderd. Kijk maar eens naar de metamorfose die het front van de Clio tijdens zijn facelift doormaakte. De relatief bolle toet van de Clio maakte plaats voor een veel strakker gesneden front, volledig in lijn met dat van auto’s als de Scenic en Rafale. De Renault Captur kan dan natuurlijk niet achterblijven en wordt op vergelijkbare wijze aangescherpt.
De Renault Captur zoals je hem tot op heden kende.
Design
Net als eerder bij de Clio heeft Renault zijn aandacht bij het vernieuwen van de Captur vooral op het front gericht. Wie de vernieuwde Renault Captur recht van voren bekijkt, denkt wellicht een compleet ander model voor zich te hebben. De koplampen met daaruit omlaag lopende C-vormige led-elementen maken plaats voor beduidend plattere koplampen waarmee de cross-over een stuk venijniger de wereld in tuurt. De led-elementen van de dagrijverlichting zijn er van losgeweekt en zijn voortaan los van de koplampen lager in de bumper gehuisvest. Over die bumper gesproken: ook die is totaal nieuw en draagt bij aan het nieuwe Captur-gezicht. De afgeronde vormen zijn eruit gesloopt en dus is er voor de oude grille ook geen plek meer. Tussen de nu op elke versie standaard full-ledkoplampen vinden we een gesegmenteerd patroon, de daadwerkelijke koelopening is vervangen door een strakke horizontale sleuf eronder. Het (overigens nieuwe) Renault-logo neemt voortaan geen hapje meer uit de motorkap met als gevolg dat Renault ook die voorklep volledig heeft moeten herzien. Dat is bij een facelift bepaald niet gebruikelijk.
Recht van voren lijkt de gefacelifte Captur wel een compleet nieuw model.
Aan de achterzijde zijn de veranderingen subtieler van aard. Hier ontwaren we slechts een nieuw sierdeel in de achterbumper. Ook zijn de achterlichten subtiel aangescherpt door de komst van kleurloos glas. Andere uiterlijke vernieuwingen hebben enkel betrekking op de lichtmetalen wielen. Daar zijn namelijk nieuw ontworpen exemplaren van beschikbaar. Ook introduceert Renault nieuwe lakkleuren. Is het uiterlijk van de vernieuwde Renault Captur een enorme verrassing? Vast niet. AutoWeek kon je de gefacelifte Captur al in december 2023 op patentbeeld laten zien.
Interieur
Ook ín de Captur is er nieuws. Zo introduceert Renault een volledig nieuw infotainmentsysteem. Daarop draait nieuwe software én e.e.a. wordt weergegeven op een nieuw 10,4 inch groot scherm, al is het niet standaard. Meer innerlijk nieuws heeft betrekking op de bekleding. Er is een nieuwe stofsoort beschikbaar en Renault herziet de kleuren van de stiksels. Hier weinig schokkends. Het is overigens gedaan met lederen bekleding. Meer groen beleid: aan de buitenkant wordt geen chroom meer toegepast.
Renault Captur: met nieuw groot verticaal infotainmentscherm.
Motoren
Het motorenaanbod van de Renault Captur is altijd zeer uitgebreid geweest. De Captur was er met reguliere benzinemotoren, met mild-hybride benzinemotoren, met benzinemotoren die ook lpg lusten, met volledig hybride machines en zelfs met plug-in hybride aandrijflijnen. De plug-in hybride versies werden eerder al geschrapt, het is nog de vraag of die terugkeren. De Captur is in Nederland straks leverbaar met een 90 pk sterke 1.0 turbomotor, met een 160 pk sterke mild-hybride 1.3 TCe, met een 100 pk sterke 1.0 TCe die naast benzine ook lpg lust én met de bekende 145 pk sterke hybride aandrijflijn.
Nog voor de zomer van dit jaar is de vernieuwde Renault Captur in Nederland leverbaar. Prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie. De vernieuwde Captur komt er als Evolution, Techno en – nieuw voor de Captur – als Esprit Alpine.



Bron: AutoWeek