Ondergetekende is van 1988 en las rond de eeuwwisseling volop autobladen en – brochures. Aan die periode moet ik meteen denken bij het zien van deze Laguna, een exemplaar van de eerste generatie. Destijds vond ik het (net als zijn verguisde opvolger trouwens) een bijzonder fraai ontwerp, en dat geldt eigenlijk nog steeds. De Break-versie – Renault onthield zich toen nog van het hippe ‘Grandtour’) valt in het bijzonder op, vanwege zijn wat opmerkelijke ‘dakkapel’ achterop. Even wennen, maar toch oogt ook deze versie wat mij betreft harmonieus.
Sinds die eerste Laguna als opvolger van de 21 werd gepresenteerd, is er een heleboel veranderd in het zakelijke segment. Laguna’s kwamen en gingen, Renault probeerde het nog met de Talisman maar sindsdien weten we dat iedere leaserijder gewoon een (vaak elektrische) crossover moet of wil rijden. Exit zakelijke stationwagen, maar dat moment was nog heel ver weg toen deze auto op de weg verscheen.
Dat was in 2000, wat van deze Laguna Break een model van na de facelift maakt. Je herkent hem aan een strakgetrokken neus die de Laguna nog wat tijdlozer maakt. Deze specifieke Laguna is een doodgewone 1.6, maar dus geen diesel. Hij kwam in 2005 naar Nederland en is sindsdien niet meer van eigenaar gewisseld, want ongetwijfeld mede zijn ogenschijnlijk uitstekende conditie verklaart. De meeste oer-Laguna’s zijn na jaren intensief gebruik allang uit de vaart genomen, maar dit exemplaar mag hopelijk nog lang herinneringen blijven oproepen aan een ander tijdperk.
Bron: AutoWeek