De R17 Restomod x Ora Ïto is voorzien van elektrische aandrijving en een koolstofvezel carrosserie, gespoten in de kleur Brun Galactique. Het is de vierde keer dat de Franse autofabrikant niet-auto-ontwerpers uitnodigt om klassieke modellen uit zijn geschiedenis opnieuw te interpreteren. Het is inmiddels een jaarlijks terugkerend initiatief.
De serie begon met Mathieu Lehanneurs Suite N°4 in 2021, een naïeve en bijzonder grofstoffelijk uitgevoerde kas op wielen. Die was weinig succesvol op alle gebieden.
Deze Renault 4 werd gevolgd door Pierre Gonalons’ Renault 5 Diamant in 2022, een ontwerp dat al even onprettig op het netvlies lag.
Vorig jaar werd de Twingo heruitgevonden door Sabine Marcelis. Alhoewel er in de materialisering interessante zaken gebeuren, met semi-transparante carrosseriepanelen, was ook dit geen huzarenstukje op het gebied van automotive design. Het maakt duidelijk dat het geen sinecure is om een restomod – laat staan een volledige auto – te ontwerpen, zelfs niet voor gevestigde namen uit de designindustrie. Geen product is complexer om vorm te geven dan een auto.
Nu de Renault 5 EV is geïntroduceerd, heeft Renault Ora-ïto ingeschakeld om de Renault 17 onder handen te nemen. Is vier keer in dit geval dan scheepsrecht?
Het is geen eenvoudige opgave de R17 aan te pakken. De auto heeft niet dezelfde iconische status als de Cinq en appelleert daarmee aanzienlijk minder aan ons collectief geheugen en positieve emoties.
Dit project is vergelijkbaar met het recept dat Hyundai met zijn Grandeur en vervolgens met zijn Pony uitvoerde. Beide zijn zeer verfijnd en succesvol te noemen restomod-projecten, niet gek met Hyundais team van topdesigners:
Het grote verschil met de Hyundai-modellen is dat Renault, dan wel Ora, niet de verleiding kon weerstaan het ontwerp te voorzien van forse wielen en een stevig verbrede carrosserie. Het resulteert in een moderne stance, maar ook in de verzwakking van het sympathieke karakter van het jaren 70-design. Alhoewel de surface treatment van de nieuwe spatborden rondom uitstekend is en bovendien consistent met de essentie van het origineel, had dit effect ook met een ietwat minder agressieve houding en even grote wielen prima kunnen worden opgelost.
Het ontwerp belichaamt, buiten de iets te brede schouders, verder wel uitstekend de stijl van de jaren zeventig, zij het met een zeer minimalistische benadering: de ruis in het ontwerp van de R17 – onder meer de lage afwerkingsgraad en vormresolutie, onprettige details en dikke rubbers – is weggenomen op de eenvoudig getekende nieuwe voor- en achterkant. De laatste kent een led-lichtbalk over de volledige breedte, een fraai stukje automotive-sculptuur en herinterpretatie van het R17-thema. Vooraan is een sharknose toegepast en een elegante luchtopening met erboven slanke ledverlichting.
Het nieuwe ontwerp belichaamt duidelijk een architectonische visie. Het project is gekenmerkt door een nauwe samenwerking met het designteam van Renault. Dat is in de esthetica van het geheel duidelijk zichtbaar. Het ontwerp heeft met name op gebied van surfacing en jewellery van zowel het exterieur als het interieurontwerp een hoge mate van verfijning. De wijzerplaten zijn geïnspireerd op Ora’s designfilosofie, Grammatology. De stoffen en materialen toegepast in het interieur weerspiegelen de woonstijlen van de jaren 70 fraai, waarbij accenten van gebogen hout en aluminium smaakvol zijn toegepast.
De klassieke charmes van het originele R17-model zijn trefzeker gecombineerd met moderne materialen en technologie. Bonne idée!
Bron: AutoWeek