Op het typeplaatje, de tankdop en de plek van het stuurwiel na zijn de meeste auto’s keurig symmetrisch. Hier en daar is een doelbewuste uitzondering gemaakt. Bij het Renault van de jaren ’70 hoefde de wielbasis aan de linkerkant van de auto bijvoorbeeld helemaal niet gelijk te zijn aan die aan de rechterkant.
Natuurlijk, als het om assymetrische auto’s gaat zijn er veel sprekender voorbeelden te bedenken. De Nissan Cube komt meteen in ons op, net als de even eigenwijze Hyundai Veloster. Beide auto’s waren er bovendien in twee versies, waarbij de rechtsgestuurde varianten compleet gespiegeld waren ten opzichte van de linksgestuurde exemplaren.
Zo drastisch ging men bij Renault niet te werk, maar toch waren een aantal modellen links en rechts verschillend. Dat begon én eindigde met de legendarische Renault 4, maar betreft ook de grotere Renaults 6 en 16. Wie enigszins thuis is in deze modellen weet natuurlijk allang wat we bedoelen: de wielbasis van deze auto’s is links en rechts niet gelijk.
De …
Bron: AutoWeek