Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 Evolution – €34.490
Renault voegde onlangs de basisuitvoering Evolution toe aan het Symbioz-aanbod, waarmee de nieuwste SUV in het nogal uitgebreide aanbod van dit merk rijp is voor deze rubriek. Evolution is tevens de naam van het basismodel van de Captur. Buiten het lengteverschil en het design aan (met name) de achterzijde zijn de twee uiterlijk identiek. Beide instappers zijn zonder meerprijs uitgevoerd in fraai ‘Rouge Flamme’ en beide auto’s staan op wielen die de indruk wekken lichtmetaal te zijn, maar stiekem stalen wielen en wieldoppen combineren. Die wielen zijn uniek voor de instapper, net als het feit dat de chroomstrip onder de zijruitpartij van de Symbioz ontbreekt. Ledverlichting rondom, inclusief dim- en grootlicht, is zowel bij Symbioz als Captur standaard. Er is aan de buitenkant wel één verschil als het om uitrusting gaat: de Symbioz heeft ‘privacy glass’, de Captur niet.
Het prijsverschil tussen de goedkoopste Captur en de goedkoopste Symbioz is met €5.800 trouwens zeer fors, maar dat schetst een verkeerd beeld. De basis-Captur is immers een benzineauto met een bescheiden 90 pk, terwijl de Symbioz standaard en altijd is voorzien van de E-Tech full-hybrid-aandrijflijn met automaat en 145 pk. Wil je een aldus aangedreven Captur, dan betaal je voor een Evolution €31.990 en dat is ‘slechts’ €2.500 minder dan de simpelste Symbioz.
Aan de buitenkant is het verschil tussen de Captur (boven) en de Symbioz minimaal.
Dat prijsverschil is evengoed groter dan bij de duurdere uitvoeringen, maar dat is goed te verklaren. De Symbioz heeft standaard automatische climatecontrol, een lichtsensor en een regensensor en die zaken zitten bij de Captur in een pakket van €500. Dat ‘pack comfort’ noemden we bij de Captur eerder nog zeer aanbevelenswaardig, dus het is fijn dat het hier standaard is. Er is echter meer, want de Symbioz heeft standaard een draadloze telefoonlader die op de Captur ontbreekt. Nu we de twee toch aan het vergelijken zijn: bij de Captur kunnen ‘basisrijders’ voor €300 stoelverwarming bijbestellen, maar bij de Symbioz ontbreekt deze optie. Wie met een verwarmd achterste wil rondrijden, komt hier minimaal uit bij de duurdere Techno en betaalt dan nog extra.
De stoelen zijn uiteraard bekleed met zwarte stof, voor het hemeltje gebruikt Renault een stemmig donkergrijs. Dat ziet er allemaal keurig uit. Toch zijn de stoelen een goede reden om deze instapper te laten staan. Ze zijn namelijk niet in hoogte verstelbaar en dan wordt het zelfs met een standaard middenarmsteun mogelijk lastig om een goede zit te vinden. Opvallend is verder dat de Evolution de enige versie is met een traditionele automaatpook. Duurdere uitvoeringen hebben een ‘E-shifter’, een met aluminium behangen pookje dat een stuk fraaier oogt.
Jammer, want in veel andere opzichten is de uitrusting prima voor elkaar. Net als de Captur beschikt de Symbioz standaard over het grote, verticale 10,4-inch touchscreen met Android Automotive-infotainment. Google Maps-navigatie ontbreekt op deze variant, maar kun je net als bij de Captur voor €800 bijbestellen. Dat is een overweging, zeker omdat dan ook het 7-inch TFT-schermpje achter het stuurwiel plaats maakt voor een volledig digitaal instrumentarium. Parkeersensoren aan de voorzijde (achter is standaard) horen er dan ook meteen bij. Adaptieve cruisecontrol zit er niet op, maar ‘gewone’ cruisecontrol is present. Instappen en starten kan zonder de sleutelkaart te hanteren en de ramen gaan rondom elektrisch open en dicht.
Toch de Techno
Toch zouden wij de overstap naar een Techno adviseren. Die is voor €2.000 extra niet alleen standaard voorzien van het navigatiepakket waarvoor je bij de Evolution al €800 betaalt, maar heeft ook in hoogte verstelbare voorstoelen, elektrisch inklappende buitenspiegels, adaptieve cruisecontrol, een automatisch dimmende binnenspiegel en een in hoogte verstelbare bagageruimtebodem. Aan binnen- en buitenkant is de Techno bovendien fraaier afgewerkt, onder meer dankzij lichtmetalen wielen, chroom onder de zijruiten en die fraaiere pook. Daarmee is de upgrade naar de Techno gewoon een goede deal, waarvan je de meerprijs deels zult terugkrijgen bij verkoop.
Bron: AutoWeek