De grote, luxueuze limousine was jarenlang een instituut bij Renault. Een traditie zelfs, die in 1975 begon met de zescilinder 30 TS en die in 1984 een succesvol vervolg kreeg met de 25. Dat was een mede vanwege zijn schitterende vormgeving alom bewonderd model, dat zich helaas kritiek moest laten welgevallen vanwege de weinig solide manier waarop hij was geconstrueerd en gebouwd. In een poging dat beeld definitief te keren, deed Renault er alles aan om opvolger Safrane een toonbeeld van degelijkheid te maken. Een belangrijk wapen in die strijd was een nieuw platform, dat enorm aan stijfheid had gewonnen. Ook besteedde Renault veel aandacht aan de materiaalkeuze en de afwerking, die het niveau van de Duitse concurrentie moesten evenaren. Ook nieuw was de voortaan dwarse plaatsing van de motoren, wat noopte tot de constructie van nieuwe handbakken en een geavanceerde automaat. Zulk deugdelijk ontwikkelingswerk was prijzenswaardig, maar had een wat zure keerzijde: het oer-Franse, charmante karakter van de 25 werd erdoor naar de achtergrond verdrongen. Een diepe zucht is nu op zijn plaats: was het dan nooit goed? Kennelijk niet.
Renault Safrane
Renault Safrane Biturbo
En dan was er ook nog zijn uiterlijk, dat veel minder dan bij de 25 tot de verbeelding sprak. Nog steeds was er sprake van een fraaie, langgerekte koets, die echter ook elementen bevatte die je destijds aan auto’s van bijvoorbeeld Japanse origine konden herinneren. Kortom, geen model met een duidelijk eigen gezicht, en dat was in het licht van de sterke concurrentie juist wel heel belangrijk. De Alfa 164, Volvo 850, Saab 9000, BMW 5-serie en Citroën XM waren van geruime afstand als modellen van die desbetreffende merken herkenbaar.
Renault Rafale
Geschiedenis herhaalt zich
Wat dit betreft herhaalt de geschiedenis zich met de nieuwe Rafale, die wel op veel ander SUV-materiaal lijkt, maar – misschien met een conservatief oog bekeken – nog niet echt als het nieuwe vlaggenschip van Renault. Niettemin ontdekten we een aardige overeenkomst tussen de twee topuitvoeringen van de Safrane en de Rafale: turbomotoren, vierwielaandrijving en bovengemiddelde prestaties. Andere overeenkomsten berusten, zoals dat heet, op louter toeval.
Renault Safrane Biturbo, in die dagen ongekend sterk: 262 pk!
Renault Rafale 4×4 plug-in hybrid 300. Met 300 pk en vierwielaandrijving de Safrane Biturbo van nu.
Bron: AutoWeek