De nieuwe Renault Scenic is goedkoper en roder dan de Tesla Model Y – Back to Basics

De nieuwe Renault Scenic is goedkoper en roder dan de Tesla Model Y – Back to Basics

Renault Scenic E-Tech Electric EV60 170 pk Comfort Range Evolution – € 42.470
Renault was er met de Zoe al vroeg bij op de EV-markt, maar wist die voorsprong pas in 2022 een vervolg te geven. Dat deed het met de Megane E-Tech, een compacte hatchback die je als concurrent voor de Volkswagen ID.3 kunt beschouwen. Het hart van de wereldwijde EV-markt zit een segmentje hoger, in de klasse waar de Kia EV6, Skoda Enyaq en verkoopknaller Tesla Model Y opereren. Ook in dat segment is Renault nu present, en wel met de nieuwe Scenic. Die heeft niets van doen met de MPV die we kennen onder die naam, maar is net als de genoemde concurrenten een moderne elektrische cross-over.
Die nieuwe Scenic – net als ‘Megane’ nu zonder streepje op de ‘e’ – kost minimaal € 42.470. Dat is best gunstig. Een EV6 heb je bijvoorbeeld niet voor minder dan €43.495, waarbij het ook nog om een versie met minder dan 400 kilometer bereik gaat. De Skoda Enyaq begint pas bij €44.990 en zelfs de Tesla Model Y, die bekendstaat om zijn relatief gunstige prijs, is nipt duurder dan de Renault. Voor €43.990 stap je bij Tesla in een Model Y RWD met een actieradius van 455 kilometer, tegen 430 kilometer voor de Renault. De Tesla is voor dit geld wel flink sneller en doet 6,9 seconden over een 0-100-sprint die in de Renault 8,6 tellen duurt. De instapversie van de Scenic heeft dan ook ‘maar’ 170 pk, op de voorwielen welteverstaan. De aldus gemotoriseerde variant krijgt altijd een 60-kWh accu mee en haalt aan de snellader maximaal 130 kW. Een warmtepomp is standaard. Wie meer, beter, sneller en verder wil kan zich wenden tot de EV87, die 87 kWh, 220 pk, 150 kW DC-laadvermogen en 625 km rijbereik biedt. Dat merk je aan de prijs, want zo’n EV87 kost minimaal €47.970.
Bij Tesla is er maar één uitvoering die vrijwel alles standaard heeft, maar Renault maakt daarin onderscheid. De basisversie heet Evolution en die is aan de buitenzijde alvast nauwelijks te onderscheiden van de duurdere Techno. Hij staat bijvoorbeeld op dezelfde 19-inch wielen en heeft eveneens ledverlichting rondom. Wie goed kijkt, noteert toch nog twee verschilletjes: de Techno heeft ‘puddle lights’-sfeerverlichting onder de buitenspiegels, verchroomde lijsten onder de voor- en achterbumper en donker privacy glass achter de B-stijl. Ach ja … De kleur verdient een pluim: het getoonde ‘Rouge flamme’ is standaard, voor zwart en wit betaal je extra. Liever wat anders? Pech, de Evolution is er maar in drie tinten.
Stof op het dashboard
Vanbinnen oogt zo’n basis-Scenic evenmin kaal. De gerecyclede, grijze bekledingsstof is weer eens wat anders dan zwart en zit niet alleen op de stoelen, maar ook op het dashboard. Met de uitrusting is maar weinig mis. We noteren keyless entry en -go, automatische klimaatregeling met twee zones, een Android Automotive-multimediasysteem, een in drie delen neerklapbare achterbank met middenarmsteun, een achteruitrijcamera en regen- en lichtsensoren.  En adaptieve cruisecontrol is gewoon standaard.
De Techno (onder) zier er door zijn grotere scherm, sfeerverlichting en de Drive Mode-knop op het stuur toch behoorlijk anders uit vanbinnen. Tevens heeft hij navigatie.

Inpakken en wegwezen, dus? Wacht nog heel even. De Evolution is wel de enige variant met een 9- in plaats van 12-inch touchscreen. Hij heeft geen Google Maps-navigatie, een voorziening die in alle andere versies keurig het accupercentage bij aankomst weet te voorspellen en ook langs laadpalen kan plannen. Toch wel een gemis. Bovendien krijgt de Scenic vanaf de Techno een knop op het stuurwiel waarmee je de rijmodus kunt kiezen. Zo’n Techno kost €2.000 meer dan de Evolution en heeft dan behalve de al genoemde zaken ook een elektrische bediende achterklep, parkeersensoren rondom, sfeerverlichting, adaptieve koplampen, een fraaiere middenconsole en nog wat zaken, die hem onder de streep die 2 mille extra ruimschoots waard maken. Stoelverwarming ontbreekt dan helaas alsnog, en is zeker bij een EV best een aanrader. Wil  je dat ook, dan ben je nog eens €900 extra kwijt en dan kost een plots behoorlijk luxe Scenic ineens €45.870. Tja, dan is die Tesla toch weer goedkoper …



Bron: AutoWeek