De goedkoopste Renault 4 heeft geen lichtmetaal en geen Google Maps – Back to Basics

De goedkoopste Renault 4 heeft geen lichtmetaal en geen Google Maps – Back to Basics

Renault 4 E-Tech 120 pk Urban Range Evolution – €29.990
Ligt het aan ons, of vind jij ook dat retromodellen vaak beter uit de verf komen in een eenvoudige uitvoering? Heel gek is dat uiteraard niet. Dikke versies van de nieuwe Renault 4 hebben glimmend lichtmetaal, dakrails, ‘haaienvin-antennes’ en donkere zijruiten, allemaal zaken die niets met de klassieke Renault 4 te maken hebben. Basisversie Evolution ziet er met zijn gladde dak, heldere ruiten en stalen wielen daarmee misschien wel het leukst uit, al is zoiets uiteraard persoonlijk.
De keuze voor dakrails is bij Renault zonder twijfel ingegeven door het feit dat de nieuwe R4 als SUV-achtige wordt gepresenteerd. Wie ze niet wil, moet kiezen voor de absolute basisversie óf voor een Renault 4 met een stoffen schuifdak. Dat ‘Plein Sud’-dakje is zelfs de eerste keuze waar je in de configurator voor komt te staan, maar helaas is de versie met dat dak nog niet te bestellen. We weten ook nog niet wat hij kost, maar wel dat de Plein Sud-4 er alleen als Techno en Iconic is. De simpelste 4 heeft dus gewoon een vast, dicht dak, en dat is dan weer wel heel historisch verantwoord.
Dit grote open dak is nog niet beschikbaar.
De tweede keuze die de aspirant 4-koper moet maken, is die voor een aandrijflijn. Standaard heeft het 4-tje een 120 pk sterke elektromotor en een accupakket van 40 kWh. Daarmee houdt het na een dikke 300 kilometer wel op, zelfs als de rit over het inmiddels overbekende WLTP-papier wordt verreden. De Comfort Range-versie met 150 pk, 52 kWh en 409 kilometer rijbereik is er ook als Evolution en kost met €32.990 precies €3.000 meer dan de Urban Range.
Niet iedere Evolution is dus een Urban Range, maar iedere Urban Range is wel een Evolution. De duurdere uitvoeringen zijn namelijk niet te combineren met de goedkoopste aandrijflijn. Aan de buitenzijde vallen buiten de genoemde zaken ook de zwarte bumpers en wielkastranden op, maar die vinden we terug op iedere versie van de 4. SUV-achtig, weet je nog? Het diagonale stickertje dat bij de Techno en de Iconic een carrosserienaad in het voorscherm van de klassieke 4 moet nabootsen, zit er bij de Evolution mooi niet op. Ook heeft deze versie geen verlichte ‘grille’. Metallic lak is wel standaard, maar alleen als je voor Renaults inmiddels bekende wijnrood gaat. De kleurkeuze beperkt zich voor de Evolution verder tot grijs, wit en zwart. Wie een zwart dak of andere carrosseriekleur wil, is dus onherroepelijk aangewezen op een (veel) duurdere variant.
Evolution boven, Techno onder. Let op de dakrails, de wielen en de antenne. Dat leuke groene kleurtje is niet verkrijgbaar op de basisversie.

Interieur
De drie versies hebben elk hun eigen bekledingssoort en -kleur. Omdat de bekledingsstof ook op het dashboard en de deurpanelen zit, levert dat meteen een heel andere sfeer op. Het lichtgrijze stofje van de Evolution levert een mooi contrast op met het zwart van het dashboard, dus je hoort ons niet klagen. Alumium afwerking op het stuurwiel ontbreekt en de ventilatieroosters zijn bij de basisversie geheel zwart, maar het geheel oogt allesbehalve armoedig. Opvallend is wel dat het stuurwiel niet met (kunst-)leer is bekleed, maar van ‘zacht plastic’ is. Ook ontbreekt de Multi-Sense-knop op het stuur omdat de bijbehorende functies er niet zijn, wat ook geldt voor sfeerverlichting.
Evolution boven, Techno onder.

Belangrijker is het infotainmentsysteem. Dat is in alle gevallen een Android Automotive-systeem in een 10-inch touchscreen, maar de Evolution doet het zonder Google Services. Concreet betekent dat geen Google Maps, Google Play en andere apps, dus dat kan als groot nadeel worden ervaren. Android Auto en Apple Carplay zijn er natuurlijk wel, dus vooruit. De audiokwaliteit is trouwens ook minder: duurdere viertjes hebben zes speakers, de Evolution slechts vier.
Opvallend is dat Renault ook hier de keuze maakt om ‘one pedal driving’ pas aan te bieden vanaf het tweede uitrustingsniveau. Ook het preconditioneren van de accu voor optimale snellaadprestaties gebeurt pas vanaf de Techno.
Cruisecontrol is present en dat geldt ook climatecontrol (één zone), keyless entry en -start, verwarmde buitenspiegels, een regen- en lichtsensor en ledverlichting rondom. Stoelverwarming, toch best fijn in een EV, is voor €400 los bij te bestellen. Voor dat geld krijg je dan ook meteen een uitgebreider verstelbare passagiersstoel, dus altijd doen. Stoel- en stuurverwarming samen kost dan weer €500, maar is pas beschikbaar vanaf de Techno. Evolution-rijders hebben dus gewoon koude handen en moeten bovendien zelf remmen, want het bij de Techno optioneel verkrijgbare adaptieve cruisecontrol is evenmin beschikbaar op de basisversie. De optielijst toont buiten kleuren dan ook maar één item, lekker overzichtelijk.
De keuze van de auteur
Doe dan maar gewoon zo, maar wel met stoelverwarming en grote accu. Prijs: €33.390.
Ik zou het liefst wachten op de versie met open dak, want dat maakt zo’n R4 toch nog veel leuker. Dit betekent wel dat we minimaal over een Techno met 52 kWh en dus een veel duurdere auto praten. Negeren we de nog niet verkrijgbare Plein Sud-versie even, dan zou ik in ieder geval voor de Comfort Range gaan. 322 km WLTP is immers echt weinig en de grote accu is ook goed nieuws voor de restwaarde. Basisversie Evolution vind ik zonder meer het leukst,maar de missertjes op het gebied van aandrijflijn (one pedal driving, preconditionering) en infotainment (Google Maps) vind ik wel erg jammer. Een Techno met stoelverwarming kost echter minimaal €35.490, duidelijk meer dan de €33.390 die de sympathieke Evolution met grote accu en stoelverwarming moet kosten. Het wordt dus toch die Evolution, tot de Plein Sud komt uiteraard.



Bron: AutoWeek