Mijn collectie Matchbox-autootjes was groter dan het aantal Majorettes in mijn wagenpark. Toch is het gek dat de nog slechter gedetailleerde Franse speelgoedminiatuurtjes langer zijn blijven hangen. Ik praat dan over de vroege jaren 80, hoe het tegenwoordig met speelgoedautootjes gesteld is zou ik niet weten. De huidige fascinatie voor Majorettes komt waarschijnlijk door het compleet andere karakter waarmee ze over de vloerbedekking in mijn ouderlijke woning zoefden. De modellen van Majorette veerden veel meer, in de Matchbox-auto’s zat gewoon geen beweging. Een auto die me nog helder voor de geest staat, is de bordeauxrode Renault 11, met de typeaanduiding in knalgeel erop geschilderd.
Ik ging hem waarderen, als Franse exoot in mijn vooral uit Duits blik bestaande modellen van de Britse fabrikant Matchbox. Als ik even klaar was met de BMW 323i Baur Cabriolet of de Audi oer-Quattro pakte ik de Renault 11. In mijn beleving toch minstens een GTX, en had ik een wilde bui, dan speelde ik gewoon dat het een Turbo was. Het was een eerste serie, met de vier lampblokken dus. De 11 vond ik beter geslaagd dan de 9, die als klein sedannetje meer deed denken aan de auto’s uit het decennium ervoor, de jaren 70. Een Renault 11 was zowel als drie- of als vijfdeurs een grijze muis, maar hij oogde wel moderner dan zijn vierdeursbroer.
Eigenlijk was alleen interieur van de 11 mooi
Het enige, echt fraaie aan de 11 was misschien wel het interieur. Renault gebruikte destijds van die mooie dashboardoverkappingen en de TXE Electronic van de 11 kon
je zelfs met een digitaal dashboard krijgen. Dat was in de vroege jaren 80 het tovermiddel om een auto zeer modern te maken. Bij de Citroën BX kon het ook. Parkeer een 11 nu naast een BX en die Renault valt helemaal weg, maar ik had en heb toch een zwak voor de auto, die in 1986 nog een behoorlijke facelift onderging. Coureur Jean Ragnotti reed zelfs nog met zo’n gefacelifte Turbo in het wereldrallykampioenschap. De Franse snelheidsduivel vertelde me negen jaar geleden bij een feestje op circuit Monthléry ter ere van 115 jaar Renault Sport-activiteiten nog hoe onderschat de 11 Turbo was. Van een Renault-ambassadeur mag je zulke uitspraken verwachten, mijn sympathie heeft de 11 vooral aan Majorette te danken.
Bron: AutoWeek