Het ligt nogal voor de hand om aan het optimisme van Renault te twijfelen. Immers, de verkoop van elektrische auto’s in Europa valt dit jaar flink tegen: een daling van bijna 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Overheden schrappen subsidieregelingen en fiscaal voordeel, terwijl de autofabrikanten zichzelf in de vingers snijden met flinke prijsverlagingen, wat de restwaarde van een EV hoogst onzeker maakt.
Maar de topman van de Renault Group, Luca de Meo, laat zich door dit alles niet van de wijs brengen. “De toekomst is nog steeds elektrisch”, zegt hij vastberaden.
De Meo: “Ik weet dat veel mensen zich er vandaag de dag veel zorgen over maken. Je hoort mij ook niet zeggen dat dat helemaal onterecht is. Inderdaad, er worden dit jaar minder elektrische auto’s verkocht dan vorig jaar. Er zijn enorme uitdagingen, en ik denk dat Europa dringend daarover in gesprek moet gaan, ook gezien de doelstellingen van de Europese Unie.”
“Maar ik denk ook dat het belangrijk is dat we ons weer op het grote geheel gaan richten en op de langere termijn. De EV is de toekomst, of zal in elk geval een heel groot deel van de toekomst zijn. Ongeacht de hobbels en obstakels die we op korte termijn hebben.”
Renault ziet verkopen wel stijgen
Volgens De Meo is overduidelijk dat de elektrische auto het uiteindelijk wint van de brandstofauto. Hij heeft met zijn optimisme enig recht van spreken, want Renault is er in tegenstelling tot de meeste autofabrikanten dit jaar in geslaagd om de verkopen flink te laten stijgen.
De Meo: “Wetenschappelijk gezien bestaat er geen twijfel over dat elektrische auto’s in de meeste opzichten beter zijn dan brandstofauto’s. In 2030 veroorzaakt een elektrische auto die in Europa wordt gemaakt en gebruikt ongeveer 70 procent minder CO2-uitstoot dan een brandstofauto. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de vereniging van Franse autofabrikanten.”
‘EV beter voor automobilist’
Niet alleen voor het klimaat, ook voor de automobilist is elektrisch rijden veel beter, stelt De Meo. “Een EV trekt sneller op, is krachtiger, maakt nauwelijks geluid en is erg comfortabel. Hij biedt ons de kans om onszelf te bevrijden van de beperkingen die brandstofauto’s ons jarenlang hebben opgelegd. Zoals de grootte en plaatsing van de verbrandingsmotor. Met elektrische aandrijving kunnen we de architectuur en de structuur van de auto opnieuw uitvinden.”
“Neem bijvoorbeeld onze Scenic. Die konden we door het weglaten van de grote conventionele verbrandingsmotor een langere wielbasis geven. Hij kreeg daardoor de binnenruimte van een Espace, die nota bene 26 centimeter langer is. Iets anders wat mensen vaak vergeten, is dat EV’s van nature slimmere en beter met internet verbonden auto’s zijn. Omdat er vanzelfsprekend veel stroom aan boord is kun je alle computers en beeldschermen aan boord met de nodige energie voeden. Daarbij is de EV-revolutie tegelijkertijd een software-revolutie. Ook dat gaat de hele beleving van autorijden compleet veranderen, misschien nog wel meer dan de aandrijflijn zelf.”
De Renault-topman stelt dat er nog te vaak kortzichtig naar elektrisch rijden wordt gekeken: “Op dit moment maakt de autokoper zich vooral druk over de aanschafprijs, maar het gaat uiteindelijk vooral om de totale gebruikskosten. Het gebruik van een EV kost nu al evenveel als het gebruik van een brandstofauto. Aan onderhoudskosten scheelt het zelfs de helft. Bovendien gaan EV’s langer mee dan auto’s met een verbrandingsmotor. En om dezelfde afstand te kunnen rijden, betaal je voor stroom minder dan de helft dan voor benzine.”
“Voor ons is één ding zeker: er is geen weg terug naar elektrisch. Ik zeg dat niet alleen als een van de marktleiders in de auto-industrie, maar ook als autoliefhebber. Je ziet het bij ons sportwagenmerk Alpine: met elektrische aandrijving kunnen we betere auto’s maken, met nog meer rijplezier.”
Nieuw bedrijf opgericht: Ampere
Om zich beter voor te bereiden op de elektrische toekomst heeft Renault vorig jaar een nieuw bedrijf opgericht: Ampere. Dat gaat de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s leiden, niet alleen voor Renault, maar ook voor de partners Nissan en Mitsubishi. De Meo: “Met Ampere willen het voortouw nemen. We gaan dingen anders doen dan veel andere fabrikanten, omdat we denken dat een EV eigenlijk een compleet andere discipline is dan een brandstofauto.”
De Meo, die de hete adem van oprukkende Chinese concurrentie in zijn nek voelt, steekt zijn strijdlust niet onder stoelen of banken: “Ampere moet wereldrecords vestigen. Ik onderstreep: wereldrecords, en geen Europese records of Franse records.” De topman zegt met ontzag te hebben gekeken naar Chinese fabrikanten die in rap tempo nieuwe elektrische modellen en innovatieve technologie op de markt brengen. Hij wil dat Renault daarin binnen de kortste keren ook slaagt. Zo moeten de kosten voor het maken van een auto als de Megane E-Tech al in 2028 gereduceerd zijn met 40 procent, in vergelijking met de huidige generatie. En dat komt dan vooral door verbeterde accutechnologie.
De Meo: “In deze nieuwe sport zijn andere talenten, andere dingen nodig. Ik heb dat inmiddels zelf gezien in de wedstrijd die we momenteel spelen. Prestaties worden in dit tijdperk anders gemeten. ,Zo heb je als autofabrikant een 100 procent toegewijd team nodig voor de ontwikkeling van EV’s en software. Bij Ampere werken 11.000 mensen en meer dan een derde van het personeel is ingenieur. Die verhouding is minimaal twee keer zoveel als bij een traditionele autofabrikant. Bovendien werkt de helft van de ingenieurs aan software.”
“Als autofabrikant begeven we ons dus in een heel andere business, we worden steeds meer een tech-bedrijf en we werken daarom ook steeds meer samen met tech-bedrijven, zoals Qualcomm en Google.”
Productietijd Renault 5 E-Tech Electric verkort tot minder dan 10 uur
Met Ampère lukt het volgens De Meo overduidelijk om sneller én goedkoper elektrische auto’s op de markt te brengen. “De productietijd voor de Renault 5 E-Tech Electric is verkort tot minder dan 10 uur. Maar we besparen ook op een andere manier veel geld. In de ontwikkeling van de LFP-batterij hebben we minder dan 100 miljoen euro geïnvesteerd. Terwijl onze concurrenten er tussen de 5 en 7 miljard aan uitgeven. Dit soort dingen hadden we als autofabrikant-oude-stijl nooit kunnen doen.”
“Intussen hebben we via Ampere ook een brug geslagen naar de plek waar momenteel heel veel gebeurt rond EV’s en dat is China. We hebben daar een apart team opgericht, met als als doel om ervan te leren en de beste technologieën terug naar Europa te brengen. Het team moet van onze Chinese concurrenten leren: wat doen zij beter dan wij, hoe zijn hun ontwikkelingsprocessen?”
“Dit Advanced China Development Center (ACDC) werkt nauw samen met Chinese partners. Iets soortgelijks deden de Europese fabrikanten, zoals Fiat, Citroën en Renault, een eeuw geleden in de Verenigde Staten. Daar zorgde Ford voor een revolutie in het produceren van auto’s met zijn productielijn. Iedereen wilde daarvan leren.” De Meo doelt op Henry Ford als uitvinder van serieproductie. Dankzij de lopende band kon hij de kostprijs van een auto flink omlaag brengen en werd het uiteindelijk mogelijk dat ook de gewone man een auto kon kopen.
In ijltempo wil Renault nieuwe elektrische modellen uitbrengen, en tegelijkertijd de technologische ontwikkeling versnellen. De elektrische Renault 5 maakt momenteel zijn debuut in de Nederlandse showrooms. Volgend jaar is het de beurt aan de Renault 4, eveneens een retromodel. In 2026 volgt er alweer een: een eigentijdse versie van de legendarische Renault Twingo. Die moet straks minder dan €20.000 kosten.
Bron: AutoWeek