Bij de vernieuwde Renault Captur zouden wij één optie altijd nemen – Back to Basics

Bij de vernieuwde Renault Captur zouden wij één optie altijd nemen - Back to Basics

Renault Captur TCe 90 Evolution – €28.690
Niet alleen Tesla’s en wat andere EV’s worden goedkoper, ook de Renault Captur daalt in prijs. Opvallend, hoewel Renault er vast een bedoeling mee heeft. De verkoopcijfers van de Captur lopen alweer jaren terug in Nederland, dus met een nieuwe neus en een lagere prijs staat de Captur er goed voor om dat tij te keren.
Op motorisch vlak is er weinig nieuws te melden. Als vanouds staat de TCe 90-benzinemotor met handgeschakelde zesbak onderaan het aanbod, een motor die de Captur bepaald niet snel maakt. Met die turbo en de zesbak is er heus wel gang in te krijgen, maar een 0-100-tijd van 14,3 seconden is anno 2024 gewoon matig. De uitvoeringskeuze is vrij beperkt. De Captur is er als Evolution, Techno en Esprit Alpine, maar lang niet iedere uitvoering is bij iedere motorversie leverbaar. De TCe 90 wordt bijvoorbeeld alleen geleverd als Evolution en als Techno, terwijl de Evolution op zijn beurt alleen gecombineerd kan worden met de TCe 90 of de E-Tech 145 full-hybrid-variant. Die versie biedt een klap meer vermogen, een potentieel lager verbruik, een automaat en keyless entry en -start, maar met €3.300 is de meerprijs voor de prijsbewuste koper wel even een hobbel. Wellicht is het verschil in de leaseprijs relatief gunstiger, omdat we ons kunnen voorstellen dat de restwaarde-situatie voor de hybride wat rooskleuriger is. Een overweging waard.
Rood
Waar de Techno en de Esprit Alpine bij de kleinere Clio allebei profiteren van een sportiever design voor de voorbumper, houdt Renault de hardware bij de Captur waar mogelijk gelijk. Dat is goed nieuws voor de basisversie, die er door dat besluit en de standaard aanwezigheid van ledverlichting rondom niet wezenlijk anders uitziet dan duurdere versies. De wielen maken wel wat duidelijk, want de 17-inch ‘designwielen’ -vijfspaaks staal met een kunststof wieldop – zitten alleen op de Evolution.
Het ‘Rouge Flamme’ komen we bij Renault vaker tegen in de rol van gratis standaardkleur, en oogt zeker niet ‘basic’. Wat in dat kader ook helpt, is dat de deugrepen gewoon zijn meegespoten. De buitenspiegels zijn weliswaar zwart, maar eveneens van een hoogglans laklaagje voorzien. Voor €500 extra kun je het dak in zwart laten uitvoeren, voor een andere lakkleur betaal je €700 en wil je zowel een andere kleur als een zwart dak, dan kost dat €1.200. De genoemde buitenspiegels klappen overigens niet elektrisch in en ook privacy glass ontbreekt op de instap-Captur.
Standaard scherm!
Door naar binnen. De antracietkleurige stof ‘Coppice’ zit alleen in de instapper, een Techno heeft een combinatie van grijze stof met gele stiksels. Een – smaakgevoelig – donker hemeltje is standaard en dat geldt zowaar ook voor het grote 10,4-inch touchscreen. Opvallend, want Renault biedt in de Clio een kleiner scherm aan. De Captur van voor de facelift maakte het zelfs nog bonter, en had in 2020 helemaal geen scherm! Met dat grote, hoge scherm, voorzien van een nieuw infotainmentsysteem, oogt zo’n Captur Evolution meteen lekker modern en compleet. Navigatie zit er niet op, maar dat is met Android Auto en Apple Carplay geen ramp.

De knoppen op het stuur doen vermoeden dat het ook met de rest van de uitrusting wel snor zit, en dat is in grote lijnen ook zo. De beste samenvatting is dat deze Renault in de basics voorziet, maar wel voor alles de eenvoudigst mogelijke versie pakt. Zo heeft hij wel airco, maar geen automatische climatecontrol. Cruisecontrol is present, maar niet in adaptieve vorm. Missertjes zijn de afwezigheid van licht- en regensensor, waardoor we ook in de toekomst weer opvallend veel Capturs zonder licht zullen zien rijden. Een achteruitrijcamera is gewoon aanwezig en dat geldt gelukkig ook voor alle verstelmogelijkheden van stuur en stoelen, plus een comfortabele middenarmsteun voor. Voor die armsteun zit een ‘old skool’ handremhendel, terwijl de andere versies een automatische parkeerrem meekrijgen. Ach, die zouden wij niet missen.
Aanbevolen optie
Is de Renault Captur Evolution een aanrader? Voor wie niet zit te wachten op bijzonder veel luxe, is er in ieder geval heel goed mee te leven. Wij zouden echter wel sterk aanraden om de enige beschikbare optie aan te vinken. Het ‘Pack Comfort’ kost €500 en voorziet in automatische airco en de automatische functies voor verlichting en ruitenwissers. Met €29.190 is de vernieuwde Captur dan nog steeds voordeliger dan voorheen, dus dat extraatje kan er vast wel vanaf.



Bron: AutoWeek