Bij de Renault Espace moet je bijbetalen voor minder stoelen – Back to Basics

Bij de Renault Espace moet je bijbetalen voor minder stoelen - Back to Basics

Renault Espace Hybrid 200 Techno – € 46.830
Autofabrikanten buitelen de laatste tijd over elkaar heen om legendarische typenamen te misbruiken voor auto’s die weinig met die legende van doen hebben. Een Ford Mustang is een elektrische cross-over, een Mitsubishi Eclipse een middelgrote SUV en de Renault Espace is in feite een wat opgerekte Renault Austral met een derde zitrij. Hij komt daarmee niet in de buurt van de ruimte en flexibiliteit die de Espace vroeger te bieden had, maar daarvoor is kennelijk geen markt meer. In zijn nieuwe vorm is de Espace wel een goede concurrent voor de X-Trails, Tarraco’s en Sorento’s van deze wereld.
Zijn vanafprijs van €46.830 mag je gerust concurrerend noemen, want niet zelden begint het feest pas bij 50 mille in deze klasse. Bovendien houdt Renault het lekker simpel en is de eenvoudigste Espace in Nederland meteen een Techno, een uitvoering die bij andere modellen ergens middenop of zelfs bovenaan de ladder staat. De kortere Austral, waarop deze Espace is gebaseerd, is er bijvoorbeeld ook als Evolution. Bovendien is de Espace er met slechts één aandrijflijn: de E-Tech full hybrid 200. Daarmee is het standaard een stekkerloze, maar volwaardige hybride, heb je standaard 200 pk en krijgt de Espace standaard een automatische versnellingsbak mee.
Renault Espace.
Dat de eenvoudigste Espace Techno geen échte basisversie is, zie je al bij een eerste blik. De auto staat op prachtig 19-inch lichtmetaal, heeft rondom fraaie ledverlichting en krijgt altijd een randje chroom rond de zijruiten en op de dakrails mee. De kleur helpt eveneens: het opvallende ‘Rouge Flamme’ is de enige lakkleur die helemaal standaard is. Wie saai wil zijn, moet bijbetalen!
Bij zevenzits SUV’s is het niet ongebruikelijk dat je moet bijbetalen om die derde zitrij te krijgen. Virtueel openen we  meteen maar even de standaard elektrische achterklep, om daar tot ons genoegen vast te stellen dat de extra stoelen er  bij de basis-Espace gewoon bij horen. Een vijfzits-Espace is er wel, maar juist daarvoor je bijbetalen! Echt waar: wie minder zitplaatsen wil, is €136 extra kwijt voor een ‘Pack Bagage’ dat dan wel een extra usb-c-aansluiting en 100 liter extra bagageruimte oplevert. Opmerkelijk.
Het vermoeden dat hier al een erg complete auto staat, wordt bevestigd als we naar voren kruipen in dit interieur. Iedere Espace krijgt bijvoorbeeld standaard een hoogwaardig audiosysteem mee, gekoppeld aan een open R-infotainmentsysteem met een 12-inch touchscreen, automatische climatecontrol met twee zones, een ‘Multi Sense’-knop voor de rijmodi en een draadloze telefoonlader. Instappen en wegrijden gaat bovendien zonder de sleutelkaart ter hand te nemen, want ‘keyless alles’ is helemaal standaard
Wat missen we dan nog? Nou, een beschaafd mens wenst tegenwoordig stoel- en stuurverwarming in zijn (m/v) gezins-SUV. Ook adaptieve cruisecontrol hoort tegenwoordig bij zo’n auto als slagroom bij appeltaart, maar schittert op de basis-Espace door afwezigheid. Beide zijn los toe te voegen in twee optiepakketten die samen €1.400 extra kosten, en dan ook meteen elektrische stoelverstelling en zelfs een massagefunctie bevatten. Een flinke extra investering, maar dan is je Espace wat ons betreft helemaal af.



Bron: AutoWeek